Recensie: De Thuiskomst door het ITA ensemble

Theater

Nanouk Leopold regisseert voor het ITA ensemble ‘De Thuiskomst’ van Harold Pinter. Ze regisseerde eerder ‘Uit het leven van marionetten’ voor het ensemble. De première vond als altijd plaats in het Internationaal Theater Amsterdam aan het Leidseplein.

> Lees verder

Recensie: Freud door ITA & Toneelhuis

Theater

Hysterie en hypnose. Een controversieel onderwerp binnen de psychiatrie. Freud waagt zich eraan en brand zijn vingers wanneer hij tegen de wil van zijn leermeester naar Parijs vertrekt. Bij terugkomst komt er maar weinig terecht van zijn nieuwe behandel methodes.

> Lees verder

De Kersentuin door ITA

Theater

Het stuk De Kersentuin van Anton Tsjechov uit 1904 is voor het ITA ensemble bewerkt door Robert Icke en geregisseerd door Simon McBurney. De Kersentuin na honderd vijftien jaar relevant. Het als altijd hoge niveau van de acteurs maakt het interessant.

> Lees verder

Recensie: Dood in Venetië

Theater

Dood in Venetië. De titel verraad het eind. De reis ernaar is even mooi als verontrustend. Een prachtig stuk over onbereikbare liefde. Van een vrouw die haar man niet kan bereiken en een man die een andere man niet kan bereiken.

> Lees verder

Recensie: Vallende Man door ITA

Theater

Zondag was de premiere van Vallende Man in het Stadsschouwburg in Amsterdam. Naar het boek van Don DeLillo uit 2007. Het International Theater Amsterdam Ensemble verzorgde het spel. Julien Gosselin debuteert bij het ITA met zijn regie van het stuk.

> Lees verder

Recensie: Jeff Wayne's The War of the Worlds

Theater

We hebben er even op moeten wachten nadat de premiere van The War of the Worlds van oktober 2017 werd uitgesteld vanwege issues met rechten. Op 28 april was het zo ver en ging Jeff Wayne’s The War of the Worlds in premiere. Het was bovenal een avondje nostalgie.

> Lees verder

Recensie: The Bright Side of Life

Theater

Bright Richards was een BL’er – een Bekende Liberiaan. Tenminste, totdat de oorlog uitbrak en hij moest vluchten. In Nederland bouwde hij langzaam weer een leven op als acteur. The Bright Side of Life is zijn verhaal.

> Lees verder

Recensie: Oedipus door de Toneelgroep Amsterdam

Theater

Oedipus in een bewerking van de Toneelgroep Amsterdam. De drang van Oedipus om de waarheid boven water te krijgen en de manier waarop de toevalligheden elkaar op volgen zorgen voor een spannende thriller met een weergaloze climax.

> Lees verder

Recensie: Vergeef ons door de Toneelgroep Amsterdam

Theater

In essentie is Vergeef Ons een familiedrama. Wanneer wij het verhaal binnen stappen is er een dodelijk ongeluk gebeurd waarbij de broer van hoofdpersoon Harry Silver de schuldige partij is. Wanneer Harry probeert zijn broer en daarmee zijn familie te helpen gaat het aan alle kanten fout.

> Lees verder

Recensie: George en Eran Lossen de Wereldvrede op! De Finale

Theater

In deel 1 en 2 is het George Elias Tobal en Eran Ben-Michaël nog niet gelukt; de wereldvrede oplossen. Want hoe doe je dat? Wat zou jij opgeven voor wereldvrede? En verdienen we eigenlijk wel vrede? George & Eran lossen Wereldvrede op! De Finale is de laatste voorstelling van het drieluik en komt zelfs met “oplossingsgarantie”.

> Lees verder

Recensie: Ibsen Huis door de Toneelgroep Amsterdam

Theater

Wat aan de oppervlakte een succes verhaal lijkt van de vader des huizes en architect Cees Kerkman, blijkt een sluier over de realiteit waarmee de rest van de familie moet zien om te gaan. Een man die nietsontziend zijn eigen ambitie en lust botviert op de mensen om zich heen.

> Lees verder

Recensie: King Lear van Het Zuidelijk Toneel

Theater

“37% Shakespeare, 41% Europa en 22% verraad” luidt het persbericht over King Lear. Regisseur Simon de Vos maakt van King Lear een soort artistieke politieke thriller, niet over een koning in Engeland, maar over de toekomst van de Europese unie.

> Lees verder