Recensie: Narnia door Het Nationale Ballet en ISH

11 mei 2015, 21:24 | Jeroen

Narnia is een coproductie van de Junior Company van Het Nationale Ballet en ISH. Omdat ik beide ken van vorige voorstellingen was ik erg benieuwd of dat zou werken: de combinatie van ballet en hiphop.

Gekozen is een bewerking te maken van het fantasievolle Narnia van C.S. Lewis. In dat verhaal vinden vier broers en zussen een andere wereld als ze door een kledingkast gaan. In die koude, winterse wereld regeert met harde hand Jadis, de Witte Heks. Er is een legende waarin de komst van vier kinderen de terugkomst van de goede leeuw Aslan als heerser voorspelt. De heks probeert dat te voorkomen met behulp van de wolven. Aan de kant van Aslan en de kinderen staan de bevers. Een strijd op leven en dood met een voorspelbaar einde volgt.

De voorstelling is echt een mix van ballet en hiphop. Drie van de kinderen bijvoorbeeld en de rol van Jadis worden vertolkt door ballet dansers. Aslan en de wolvenleider door dansers van ISH. De rollen zijn goed verdeeld en passen bij de karakters. Er zitten mooie solo’s en duetten in. Maar de stukken waarin dansers uit beide groepen hetzelfde dansen behoren niet tot de beste van het stuk.
Hoewel het een geslaagd huwelijk is tussen de beide stijlen, zijn het de dansers van ISH die de show stelen. Verschillende keren krijgen ze een spontaan applaus. De grappige stukken van de meneer en mevrouw bever bijvoorbeeld maar ook de solo’s van Aslan en de wolvenleider. Het ballet wordt mooi uitgevoerd maar heeft minder persoonlijkheid.

Naast de fantastische dansers klopt ook de rest van de voorstelling. De schitterende, sprookjesachtige kostuums versterken het verhaal. Zo ook het bijzondere decor en de soundtrack. Er is gekozen voor samenwerking met mensen die tot de beste in hun vak behoren en dat betaalt zich terug.

Het decor is er één van de toekomst. Er staan een paar witte blokken in verschillende vormen en maten maar de hoofdrol is weggelegd voor de enorme achterwand aan videoprojecties. Decors worden er op opgebouwd en afgebroken. Een landhuis verschijnt, een bos, een ijspaleis. De ene sfeer na de andere wordt doeltreffend opgeroepen. Kleine nuances in licht en beweging zijn zo gemaakt. Ook de witte blokken worden onderdeel van de projecties. Een uitgekiend spel in ruimte, licht en optisch bedrog waar ik erg van geniet.

Prachtige voorstelling, of je nu van ballet of hiphop houdt. De dansers hebben duidelijk plezier in de samenwerking. Check hier de speeldata.

Narnia van Junior Company & ISH zal ook nog gaan touren vanaf 11 september tot eind oktober door heel Nederland. Check de website voor kaarten.