Festival Boulevard: Hero on high f*cking heels

16 augustus 2015, 11:31 | Linda

Van 6 t/m 16 augustus verzamelt zich in Den Bosch weer een bont palet aan theatermakers, dansers en andere podiumkunstenaars voor de 31e editie van theaterfestival Boulevard. In de theaters, op het festivalterrein, in een oude fabriekshal of gewoon op straat: de stad is elf dagen lang één groot, bruisend theaterhart. ZUBB is erbij.

Walter de Kok —- Hero on high f*cking heels

Walter de Kok is een van de vijf genomineerden voor de Fontys entreeprijs 2015 met zijn afstudeervoorstelling Hero on high f*cking heels. Deze muziekvoorstelling over angst, schaamte en alle verschillende kanten van het mens-zijn is zeker een kanshebber. Bij zijn publiek gooit De Kok in ieder geval hoge ogen.

Een gorilla, zeemeermin, barbiepoppen en douchegelflesdopje passeren allemaal de revue. Vrijwel moeiteloos switcht De Kok tussen personages en toont hij allerlei facetten van zijn persoonlijkheid. De voorstelling begint met een mooie variatie aan vioolstukken, want De Kok is ook opgeleid als violist en zanger. Daarna volgt een wervelwind van scenes, nummers en dankwoordjes. Dit alles in 50 minuten. Wellicht had De Kok beter kunnen kiezen voor iets meer verhaallijn om een duidelijkere context te creëren voor de ietwat fragmentarische stukjes. Er waren dan wellicht wat minder facetten van zijn karakter aan bod gekomen, maar het had zijn talent meer ruimte gegeven om echt tot zijn recht te komen.

Dat De Kok een talent is, staat als een paal boven water. Hij speelt, zingt en acteert met veel gevoel en weet het publiek moeiteloos te raken. Ondanks het jachtige karakter van de voorstelling, blijven veel scenes je bij. Het meest opvallend is zijn inlevingsvermogen tijdens nummers. Hij zingt een ballade over ex-vriend Guus die met een ander gaat trouwen en zijn ogen steeds naar de grond richt. Later volgt een nummer van Marques Toliver waarbij hij zichzelf op de viool begeleidt. Beide nummers zijn ontroerende rustpunten in de voorstelling en vooral prachtig gezongen.

Tot drie keer toe vermaakt De Kok ons met een dankwoord. Eerst heeft hij als acteur een Oscar gewonnen, dan een sportman-van-het-jaar-prijs en als laatste, als Jezus, de Nobelprijs voor de vrede. De mensen die hij bedankt, en vooral de energieke manier waarop, werkt bij iedereen op de lachspieren. Via een camera die projecteert op een scherm op het podium, krijgt het publiek De Kok en band van alle kanten te zien. Het geeft de voorstelling een voyeuristisch tintje, alsof we echt ieder aspect van De Koks persoonlijkheid te zien krijgen.

Met al deze beelden en verschillende scènes, is deze muziekvoorstelling een humoristische en emotionele achtbaan, maar wel eentje waar je met een glimlach en een voldaan gevoel uitstapt.

Op 16 augustus werd bekend gemaakt dat de Fontys Entreeprijs voor uitvoerende kunstenaars is gewonnen door Eline de Jong met Een Medea en de Entreeprijs voor Kunstvakdocenten door Iris Heusschen met Rauw.



Share |

Gerelateerde artikelen