Recensie: George en Eran Lossen de Wereldvrede op! De Finale

17 maart 2018, 15:13 | Linda

In deel 1 en 2 is het George Elias Tobal en Eran Ben-Michaël nog niet gelukt; de wereldvrede oplossen. Want hoe doe je dat? Wat zou jij opgeven voor wereldvrede? En verdienen we eigenlijk wel vrede? George & Eran lossen Wereldvrede op! De Finale is de laatste voorstelling van het drieluik en komt zelfs met “oplossingsgarantie”.

Wereldvrede is geen lichte kost en dat benadrukken de heren wanneer ze – lichten aan alstublieft – het publiek bevragen over wat zij op zouden willen geven voor wereldvrede. Vijfduizend euro? Een jaarsalaris? Een vinger, nier of je leven? Zou je er iemand voor vermoorden? Zo word je even met je neus op de feiten gedrukt.

Woorden

Niks beter voor de vrede dan het gesprek aangaan, begrip kweken, in dialoog gaan. Hoewel… George en Eran vertellen over een debat waar zij te gast waren. Verbale en emotionele chaos met gasten als “linkse filmregisseur Jood”, “kale activist” en “huilende kunstenaar Palestijn”. Dit alles onder leiding van “gesprekleider ik-denk-dat-dit-een-goed-moment-is-voor-koffie Marokkaan”. In razend tempo spelen George en Eran de discussie tussen de typetjes na en dat is een luchtig hoogtepuntje van de voorstelling.

Maar Eran verkiest dus het Woord om de wereldvrede op te lossen. Hij praat met minister Koenders die het allemaal “heel belangrijk” vindt, met lobbyisten in Brussel en Parijs en met mensen die mensen kennen. Het resultaat? Nou, “een serie van gesprekken die leidt tot het nader bijeen brengen van groepen…etc.”. In andere woorden, Eran heeft gefaald.

Daden

George wil niet praten, maar doen. Hij vertrekt twee weken naar Lesbos om zelf een steentje bij te dragen. Te helpen. Maar hij komt niet in de buurt van de vluchtelingen in het afgesloten kamp. Ook protesteren is niet aan hem besteed. En dan is er die heerlijke mixed grill in het hotel…Misschien zijn we simpelweg niet in staat tot vrede. Of zijn we het niet waard. Tobal voert hier de meest heftige en emotionele monoloog van de avond en zelfs van het hele drieluik. Ook George heeft gefaald.

Wat is dan de oplossing? Racisme weglachen. Jezelf kutarabier laten noemen en dan die persoon omhelzen. Elkaar in het gezicht spugen en daarna de hand geven. Je laten vernederen en dat accepteren.

George & Eran lossen Wereldvrede op! De Finale tourt nog tot eind april door Nederland.

Fotografie: Dustin Kort