Nieuwe technologie en menselijkheid tijdens SPRING 2019

11 april 2019, 16:00 | Jeroen

SPRING Performing Arts Festival vindt plaats van donderdag 16 t/m zaterdag 25 mei 2019 in verschillende theaters en de publieke ruimte in Utrecht. Tien dagen lang maakt het publiek kennis met gedurfde, hedendaagse internationale podiumkunsten. Het volledige programma is nu bekend.

SPRING opening

SPRING opent op donderdag 16 mei met Attractor van Dancenorth, Lucy Guerin Inc, Gideon Obarzanek en Senyawa. In Attractor brengen twee gerenommeerde Australische dansgezelschappen Dancenorth en Lucy Guerin Inc met het energieke Indonesische muzikale duo Senyawa traditionele Indonesische muziek, heavy-metalzang, virtuoze dansers en publiek samen. Deze voorstelling is een ode aan de kracht van muziek en dans.

Kaartverkoop gestart

Het volledige programma en de kaartverkoop voor SPRING Performing Arts Festival via de website. In totaal presenteert het festival 21 producties en 83 voorstellingen. Het festival duurt van 16 t/m 25 mei 2019.

High Tech: Performing Technology

Binnen de programmalijn High Tech: Performing Technology presenteert SPRING een aantal verbazingwekkende voorstellingen en installaties met robots, humanoids en machines als performer. De première SOMETHING (out of nothing) van Kris Verdonck & ICK stelt met opblaasbare objecten, machines en echte mensen de vraag welke plaats de mens nog inneemt in een wereld die steeds sterker gestuurd wordt door de dominantie van technologie. Stefan Kaegi van Rimini Protokoll creëerde voor Uncanny Valley een mensachtige robot van Thomas Melle. In een monoloog vraagt de robot wat er gebeurt als een mens wordt gekopieerd. Dries Verhoeven verkent met de installatie Happiness de wereld van kunstmatig geluk dat zich in toenemende mate aandient in de vorm van drugs en andere verdovende middelen. Angela Goh onderzoekt vanuit een vrouwelijk perspectief gender, technologie, intimiteit en macht.

Super Human: Performing Humanity

Menselijkheid wordt getoond in de programmalijn Super Human: Performing Humanity. Met 10000 gestures als anti-museum wil de Franse choreograaf Boris Charmatz een menselijke database creëren als reactie op onze digitale databases. De Griekse choreograaf Tzeni Argyriou laat in ANΩNYMO zien hoe traditionele dans vóór de opkomst van social media een rol kan spelen in het creëren van gemeenschap. In de theatrale concertperformance PERMANENT DESTRUCTION: The HM concert rekent Naomi Velissariou | Theater Utrecht af met de taboes uit de huidige beeldcultuur. Daniel Kok & Luke George verbinden het publiek met zeemansknopen en fluor touwen en ontrafelen zo de grenzen van collectieve verantwoordelijkheid, seks en macht.

Global Affairs: Performing Politics

De programmalijn Global Affairs: Performing Politics neemt ons mee de wereld over naar Iran, Taiwan, Nauru en Kameroen. In de publieke ruimte van Utrecht stelt de Kameroense kunstenaar Zora Snake zich in Transfrontalier letterlijk bloot aan de hoop, pijn en obstakels die het parcours van de vluchteling zo typeert. In Through the Skin portretteren de jonge Iraanse choreografes Mitra Ziaee Kia & Hiva Sedaghat via hun lichamen hun persoonlijke ervaringen met de liefde – en alle plezier en pijn die er mee samenhangt.

Urban Affairs: Performing the City

Onder de noemer Urban Affairs: Performing the City neemt SPRING opnieuw bezit van de stad. Polygon van Lawrence Malstaf vormt een geometrisch landschap dat op onverwachte momenten van vorm verandert. Ephemeral Data van Jeroen van Loon is een tien dagen durende performance waarin met zand een enorme vergankelijke Google Maps visualisatie van de stad Utrecht wordt gecreëerd.



Share |

Gerelateerde artikelen