De Kersentuin door ITA
21 juni 2019, 10:00 | Jeroen
Het stuk De Kersentuin van Anton Tsjechov uit 1904 is voor het ITA ensemble bewerkt door Robert Icke en geregisseerd door Simon McBurney. De setting voor deze bewerking is Nederland in de jaren zeventig.
Onderdeel van het Holland Festival heeft het stuk een internationaal karakter. De regisseur, het stuk en de bewerker komen niet van Hollandse bodem. Zo ook veel van de voorstellingen op het festival. Ook het ensemble en de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn anderhalf jaar geleden een internationale weg ingeslagen met de samenwerking als het Internationaal Theater Amsterdam.
De acteurs en de taal is Nederlands. Opvallend is het aantal Engels sprekende in het publiek. Gelukkig zijn er zogenaamde boventitels in het stuk iets wat elke donderdag het geval is bij een optreden van het ITA ensemble. Speciaal voor het Holland Festival zijn deze boventitels bij (bijna) elke voorstelling toegevoegd. Iets wat het internationale karakter onderstreept.
De voorstelling
We zien Steven (Gijs Scholten van Aschat) op het landgoed ‘De Kersentuin’ wachtend op de terugkomst van de eigenaresse van het landgoed de weduwe Amanda (Chris Nietvelt) en haar gevolg.
Hij weet wat haar te wachten staat. Na haar avontuur in Parijs is ze berooid en zal het landgoed per opbod verkocht worden. Hij heeft een plan bedacht het te redden voor de familie, maar ze weet van geen wijken. Ze kiest ervoor haar hoofd in het zand te steken en te vertrouwen op haar afkomst en de goede afloop.
Wat niet helpt zijn de individuen in haar gevolg. Ze zijn alleen met hun eigen problemen bezig en helpen de te komen afgrond alleen maar dichterbij te brengen. Vooral haar broer Leopold (Bart Slegers) lijkt totaal wars van elk werelds besef. Hij filosofeert erop los, terwijl de grond onder hem en zijn zus langzaam verdwijnt.
Als het noodlot toeslaat en het landgoed verkocht wordt blijk juist Steven het te hebben gekocht. Zijn voorvaderen waren van bescheiden afkomst en werkten op het landgoed. Ze mochten het huis alleen door de achterdeur betreden en nu is het van hem. Zijn wraak lijkt bitterzoet te zijn. Het lijkt of hij liever het hart van Amanda had gewonnen. Zeker nadat hij het laatste wapenfeit van Amanda, namelijk de hand van haar dochter Clara (Janni Goslinga) afwijst, is het pleit beslecht. Het oude maakt plaats voor het nieuwe.
Conclusie
De genoemde acteurs (Sholten van Aschat, Nietvelt, Slegers en Goslinga) zijn ook gelijk de uitblinkers van het stuk. Vooral Gijs Scholten van Aschat laat met zijn vertolking van Steven als neurotische en onbegrepen nieuweling in het rijk der rijken een onvergetelijke indruk achter.
De Kersentuin van het ITA ensemble geeft de acteurs een platform om Tsjechov op een prachtige manier vorm te geven. Het verhaal van de elite die ten onder gaat en hoe de bourgeoisie en het individu zijn eigen weg probeert te vinden in een steeds veranderende samenleving maakt deze versie na honderdvijftien jaar relevant. Het als altijd hoge niveau van de acteurs maakt het interessant.
Foto De Kersentuin © Jan Versweyveld.