Nationale Museumweek in digitale vorm

6 april 2020, 13:33 | Jeroen

In deze lastige tijden bieden museale collecties en eigen kunstwerken troost. Daarom gaat de Nationale Museumweek 2020 (20 tot en met 26 april) ondanks alle beperkingen door: in verantwoorde digitale vorm. Zo brengen 400 musea online een ode aan 75 jaar culturele vrijheid door middel van een digitale expositie op de Dam. En kunnen mensen thuis daar ook zelf aan deelnemen, door het delen van een eigen kunstwerk. Zo houdt iedereen toegang tot het enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is.

Check voor alle laatste ontwikkelingen, activiteiten en nieuws de website

Het zijn vreemde tijden waarbij we thuis, achter de voordeur, in de woonkamer, op de bank in beperkte vrijheid zitten. Iedereen moet een steentje bijdragen in deze bizarre strijd tegen het coronavirus. We zijn iedereen die zo z’n best doet, maar vooral onze helden in o.a. de zorg, de schoonmaaksector, de winkels enorm dankbaar! Vanwege de gezondheid en veiligheid van alle Nederlanders zijn ook de deuren van onze musea gesloten. Maar bieden ze digitaal een hele wereld van verwondering en inspiratie.

Dit jaar, tijdens de zesde editie van de Nationale Museumweek van 20 t/m 26 april, wilden ze 75 jaar culturele vrijheid vieren. Een bijzondere week die we samen zouden organiseren met het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Maar we moeten allemaal binnenblijven. Daardoor zijn de straten leeg. En onze musea stiller dan stil. Maar de Nationale Museumweek 2020 kan in een digitale vorm, juist nu, toegang geven tot de culturele rijkdom die ons land kent.

Informatie per programmaonderdeel

Digitaal Gouden Pronkstuk op de Dam, Amsterdam

In voorgaande edities van de Nationale Museumweek werd er altijd een Gouden Pronkstuk onthuld. Dat doen we dit jaar ook! Dit jaar is er sprake van een heel bijzonder Gouden Pronkstuk: een online Gouden Pronkstuk. Ruim 400 musea en hopelijk heel veel Nederlands brengen een ode aan 75 jaar culturele vrijheid. Via museumweek.nl kunnen bezoekers het digitale Gouden Pronkstuk in een 360 graden omgeving bezoeken en bewonderen. Het Gouden Pronkstuk staat virtueel op de Dam, in Amsterdam. De vier panelen waaruit het eerbetoon bestaan “omarmen” het Nationaal Monument om op die manier het bijzondere karakter van die 75 jaar culturele vrijheid te benadrukken.

Visual online Gouden Pronkstuk op de Dam in Amsterdam

Ruim 400 pronkstukken van de musea zijn op de buitenwand van het kunstwerk te zien. Aan de binnenkant van het digitale kunstwerk komen persoonlijke pronkstukken van mensen zelf: tijdens de Museumweek roepen we mensen thuis op om hun eigen kunstwerk of datgene wat hen inspireert met ons te delen en zo mee te bouwen aan het online Gouden Pronkstuk. Een uniek, interactief en door alle Nederlanders samen gebouwd eerbetoon in de vorm van een digitaal Gouden Pronkstuk is dan het resultaat.

Online op ontdekkingstocht

Via museumweek.nl worden tal van digitale extra’s, tours en workshops die de meer dan 400 musea organiseren, verzameld. Hierdoor krijgen bekende en onbekende parels extra aandacht en ontstaat er een digitale museumwereld. Elke editie van de Nationale Museumweek heeft onder andere als doel om mensen te laten ontdekken wat voor een bijzondere schatten aan kunst en erfgoed Nederland heeft. Die ontdekkingstocht kan dit jaar digitaal! Zo kunnen mensen vanaf de bank thuis een museum ontdekken, kunnen ze een digitale workshop bijwonen of kan het publiek in alle rust zich informeren over de pronkstukken in de musea.

Elke dag live: #OnsEchteGoudTV

Tijdens een live-uitzending staan verschillende belangrijke onderdelen van deze speciale editie van de Nationale Museumweek centraal. Hierin staan we stil bij het Gouden Pronkstuk, kijken we wat er te beleven is in de musea qua online aanbod en luisteren we naar persoonlijke verhalen, Tikkit Talks en interviews. Zo kan een ieder – van jong tot oud – een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is, thuis ontdekken.

Om iedereen te interesseren: landelijke en regionale mediacampagne

Ongeveer de helft van alle Nederlanders gaat zelden of nooit naar een museum. Juist ook hen willen we bereiken. Daarvoor dient een campagne via traditionele en nieuwe media. Via de landelijke en regionale mediacampagnes willen we juist hen oproepen om mee te doen. Doel is om dit nieuwe publiek in contact te brengen met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is en te koesteren dat we in Nederland al 75 jaar lang kunnen genieten van culturele vrijheid: om van kunst, cultuur en erfgoed te genieten én om zelf kunstwerken te maken.

Overzicht Nationale Museumweek 2020

maandag 20 april: Begin digitale Nationale Museumweek 2020; Onthulling digitale Gouden Pronkstuk en eerbetoon aan 75 culturele vrijheid. Online aanbod van musea en eerste uitzending #OnsEchteGoudTV.
dinsdag 21 april: Tweede uitzending #OnsEchteGoudTV en online aanbod van musea.
woensdag 22 april: Derde uitzending #OnsEchteGoudTV en online aanbod van musea.
donderdag 23 april: Vierde uitzending #OnsEchteGoudTV en online aanbod van musea.
vrijdag 24 april: Vijfde uitzending #OnsEchteGoudTV en online aanbod van musea.
zaterdag 25 april: Zesde uitzending #OnsEchteGoudTV en online aanbod van musea.
zondag 26 april: Zevende uitzending #OnsEchteGoudTV en online aanbod van musea. Tevens afsluiting van de digitale Nationale Museumweek 2020

Om deze bijzondere editie van de Nationale Museumweek een succes te maken, hebben we je hulp hard nodig! Zonder publicitaire aandacht kunnen we de boodschap van culturele vrijheid niet goed over het voetlicht brengen en bereiken we de mensen thuis maar lastig. Vandaar ons verzoek en ook ons aanbod om je daar behulpzaam bij te zijn. Twijfel niet om even te bellen om meer uitleg of meer specifieke informatie!

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2019 hebben zo’n 1,4 miljoen kaarthouders ruim 9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea meer dan 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.



Share |

Gerelateerde artikelen