How to: Buy an Oscar, for Dummies

1 maart 2011, 22:21 | Jeroen

Als beloofd het vervolg op de ‘Oscar’ uitreiking van zondag op maandag. Dat er veel geld in de filmwereld omgaat is duidelijk, maar veel minder bekend is dat de productie-maatschappijen bijna net zoveel (zo niet meer) geld pompen in het kopen van een ‘Oscar’.

Het doet niet onder voor een Presidentiële campagne. Ook de kosten zijn hier dus naar. Zelfs de voorrondes horen bij het plaatje, de ‘Golden Globes’. Hier wordt een soort generale repetitie opgevoerd en als je slaagt is de ‘Oscar’ voor jou. Het geld dat gespendeerd wordt voor een potentiële ‘Oscar’ ligt tussen de 8 en de 25 miljoen dollar.

Het is voor de potentiële genomineerde, de persoonlijke manager, de publicist en de persoonlijke assistenten een full-time baan om alles te plannen. De meet-en-greets, de interviews, de panels, de ronde tafels en niet te vergeten het bezoek aan het acteurs bejaardentehuis. Als dan uiteindelijk de nominatie daar is moet je het momentum vast houden! Dan moet je ervoor zorgen dat je bij de Award ceremonies zoals de ‘Golden Globes’, die als een soort auditie gelden, je beste beentje voor zet. De juiste toon is dan onmisbaar, je moet bescheiden zijn, maar niet te bescheiden. Je moet een geweldige winnaar zijn, maar niet te geweldig. Je moet een ster zijn, maar wel je plaats kennen.

Dit spel wordt overigens al jaren gespeeld. Al in 1930 had ‘Mary Pickford’ de juryleden uitgenodigd op haar prachtige landgoed van haar en haar man ‘Douglas Fairbanks’ (even ter verduidelijking, zij waren de ‘Angelina Jolie’ en ‘Brad Pitt’ van de jaren twintig/dertig). Het resultaat: winst in de categorie beste actrice. Het resultaat was ook dat het jaar daarop er geen juryleden meer bepaalden wie wint, maar alle leden van de ‘Academy’. Hiermee hield het dus niet op, maar werd het een stuk lastiger en vooral duurder. In 1955 werd geschiedenis geschreven toen door de producers van de film ‘Marty’ meer geld gespendeerd werd aan de ‘Oscar’ campagne dan aan de film zelf. En het werkte. De film won dat jaar de ‘Oscar’ voor: beste film, beste regisseur, beste acteur en voor beste screenplay, daarnaast werd het een grote hit in de bioscopen.

Een ‘Oscar’ is dus te koop en het levert alle betrokkenen veel roem, status en vooral geld op, maar het kost tijd, moeite en wederom geld… De vraag is dus of het alle moeite waard is?! Maak gewoon en goede film die dit op zichzelf bewerkstelligt. Dit is mogelijk maar gebeurt zelden.



Share |

Gerelateerde artikelen