Recensie: The Young and Prodigious T.S. Spivet

18 november 2013, 19:09 | Jeroen

Jong en uitzonderlijk is T.S. zeker. Hij is extreem intelligent, bedenkt de meest vernuftige uitvindingen en maakt de mooiste tekeningen. Alles wil hij in kaart brengen. Zijn ouders zien zijn bijzondere capaciteiten niet. Vader is meer bezig met cowboy zijn, moeder met haar insectenverzameling en zijn zus heeft last van de bekende pubersores. Over de problemen thuis wordt al helemaal geen woord gerept.

Als T.S. een telefoontje krijgt van het prestigieuze Smithsonian-instituut in Washington, waar hij een onderscheiding in ontvangst mag nemen voor zijn uitvinding, besluit hij op eigen houtje daar naartoe te vertrekken. Met een veel te grote en volgepropte koffer reist hij illegaal per goederentrein helemaal van zijn woonplaats Colorado naar Washington.

Kinderlijk karakter

Zijn tocht gaat door de meest prachtige “Amerikaanse” landschappen (Canada staat hier decor voor) en hij ontmoet veel bijzondere en excentrieke figuren die hem kort bijstaan tijdens zijn reis. Ook al is de jongen nog zo een genie en bezit hij een groter IQ dan de meeste wijze volwassenen, hij heeft nog steeds een jeugdige verbeelding. Dat heeft Jeunet perfect over weten te brengen. In deze coming of age/road-movie wordt T.S. wat volwassener omdat hij een trauma binnen zijn familie weet te verwerken, maar zijn grote fantasie speelt een belangrijkere rol. Daardoor blijft de film een prettig kinderlijk karakter houden. Kyle Catlett die T.S. vertolkt speelt in deze film, na wat rollen in series, zijn eerste grote hoofdrol. Dit doet hij erg goed.

Amerikaans uitstapje

De Franse regisseur Jean-Pierre Jeunet (Amélie) is na Alien: Resurrection met deze boekverfilming van Reif Larsen weer eens op Amerikaans terrein. En misschien ligt het daar ook wel aan dat de film aan het eind wat te overdreven en voorspelbaar wordt. Het slot is een beetje schreeuwerig en de typetjes worden iets te veel uitgemolken. Hierdoor wordt de prachtige reis die het jonge genie aflegt een beetje teniet gedaan. Desalniettemin is de film een lust voor het oog en zelfs de 3D-effecten, waar ik normaal geen fan van ben, voegen iets toe. Het is al met al een heel lief verhaal dat goed geschikt is voor jong en oud.