Recensie: Saving Mr. Banks

18 december 2013, 08:45 | Jeroen

Een weergaloze film levert Disney af met Saving Mr. Banks. Niet dat het constant genieten is, maar gedurfd is het wel. Een superzoet verhaal als Mary Poppins en dan ook nog een Disney film, dan kan het haast niet anders dan Feel Good, all the way zijn, maar dat is het niet. Ik was vooral onder de indruk van de tweede verhaallijn. Het gaat over de jeugd van schrijfster P.L. Travers de auteur van het boek Mary Poppins in haar geboorteland Australië.

Het verhaal is dus in tweeën gedeeld. De film start met een jonge Travers op de prairie in Australië. In eerste instantie ziet het er allemaal nog idyllisch uit. In het andere gedeelte van de film zien we Travers als ouwe vrijster kibbelend met haar agent over de rechten van haar zo succesvolle boek. Ze wil het koste wat het kost niet verkopen aan Walt Disney. „Mary Poppins is niet te koop! Ik laat haar niet omtoveren tot één van jouw idiote tekenfilmfiguurtjes!” aldus Travers. Ze is echter gedwongen het aanbod te aanvaarden aangezien ze in financiële problemen zit. Ze stemt in mits ze totale controle over de productie heeft. Walt stemt in en Travers vliegt naar Los Angeles.

Eenmaal aangekomen zien we gefrustreerde pogingen van de makers om Travers te overtuigen van hun goede intenties. Walt Disney, de magnaat met gouden hart maar met bittere volhardendheid, heeft de rechten van het boek na 20 jaar nog altijd niet en moet zich schikken naar de grillen van mevrouw. Ondertussen stort de wereld van de jonge Travers op de prairie ineen. Haar vader, die ze aanbidt, blijk alcoholist en haar moeder kan hier slecht mee leven. Wanneer uiteindelijk de bom barst op de jaarlijkse fair van het dorp besluit moeder de ultieme uitweg te kiezen. De jonge Travers redt haar moeder, maar het leed is gedaan.

Ook in de Disney-studio’s barst de bom en Travers verlaat het project en Los Angeles. Dan ontdekt Walt Disney iets over Travers en haar verleden. Is dit de sleutel die Travers ervan overtuigt de rechten te verkopen? En wie is die Mr. Banks die gered moet worden?

Een echt kerstverhaal met een vleugje feel good, maar ook het nodige drama. Ik zat met tranen in mijn ogen, net als veel van de collega’s in de zaal. Gedurfd van Disney met mooie rollen voor Tom Hanks, Emma Thompson en een even passende als prachtige rol voor Colin Farrell.