Recensie: Captain America - The Winter Soldier

27 maart 2014, 10:01 | Jeroen

In de reeks superheldenfilms van de Marvel Studio is Captain America de meest nobele held. Hij vocht in de Tweede Wereldoorlog. In de laatste dagen van de oorlog viel hij uit een experimenteel vliegtuig in de Atlantische Oceaan om tientallen jaren bevroren in een soort schijndood door te brengen. In de eerste Captain America-film The First Avenger zagen we zijn wederopstanding, waarna hij zijn opwachting maakte in de film The Avengers.

Nu in deel twee Captain America – The Winter Soldier leidt Steven Rogers (zijn eigenlijke naam) een rustig leven in Washington DC. Hij probeert zich aan te passen aan de leven van de 21e eeuw. Hij ontmoet Sam Wilson een veteraan en PTSS (posttraumatische stressstoornis) adviseur tijdens het joggen wanneer mede S.H.I.E.L.D. Natasha Romanoff hem ophaalt voor een missie.

Tijdens de missie blijkt dat Romanoff (Scarlett Johansson) een heel andere missie heeft dan Rogers denkt. Ze vult een USB stick met data uit het S.H.I.E.L.D.-schip dat ze moeten redden. Rogers twijfelt aan de redenen achter de missie en haalt bij zijn chef Nick Fury (Samuel L. Jackson) verhaal. Deze verteld hem van Operation: Insight. Een systeem ontwikkeld door S.H.I.E.L.D. om terroristen te herkennen en vernietigen voor ze hun daad plegen.

Fury wordt de toegang tot het systeem geweigerd en op weg naar Maria Hill (Cobie Smulders) wordt hij belaagd. Verkleed als politieagenten weten de belagers Fury klem te rijden. Een mysterieuze huurmoordenaar genaamd Winter Soldier blaast de auto van Fury op. Gelukkig weet hij, weliswaar zwaargewond, te ontsnappen.

Hij verbergt zich in het appartement van Rogers. Wanneer deze thuis komt geeft Fury hem de USB-stick, waarna Fury wordt neergeschoten door de Winter Soldier. Rogers en zijn buurvrouw, die ook een S.H.I.E.L.D. agent blijkt te zijn, achtervolgen hem. De volgende dag wordt Rogers opgeroepen door senior S.H.I.E.L.D.-official Alexander Pierce (Robert Redford) om te vertellen wat er gebeurd is. Wanneer hij vermoedt dat Rogers niet de waarheid verteld geeft hij opdracht hem te arresteren. Dit lukt niet en Rogers ontsnapt.

Via de USB-stick komen Rogers en Natasha Romanoff bij een oude S.H.I.E.L.D.-basis. Hier ontdekken ze dat HYDRA (een terroristenorganisatie) al sinds de oprichting van S.H.I.E.L.D. in het geheim binnen de organisatie opereert en het nieuwe systeem wil misbruiken om over de wereld te heersen. Samen met zijn nieuwe vriend Wilson (The Falcon) en Natascha gaat Captain America de strijd aan met HYDRA.

Een zeer geslaagde Marvel-film. Wel moest ik gedurende de film af en toe tegen mezelf zeggen dat het allemaal niet zo serieus bedoelt wordt. In andere Marvel-films zoals Iron Man zit meer humor waardoor je dit gevoel niet zo snel hebt. Dat mis ik dus in deze film en dat is jammer aangezien het echt afdoet aan de manier waarop je de film ervaart.

Ook moet je niet trachten een poging te doen de film en de personages op een diepgaande manier te analyseren. De actie en special effects zijn de reden om deze film te gaan zien.

Vanaf vandaag in de bioscoop.