Recensie: Sound of Metal

2 december 2020, 19:28 | Jeroen

De ironie zit hem in de titel. Zowel binnen het horen van geluid en de uitkomst van de film. Waar je bij een film met de titel Sound of Metal een film over muziek verwacht volgt een prachtig persoonlijk verhaal over een man die langzaam zijn gehoor verliest en leert om te gaan met zijn nieuwe leven.

Punk metal drummer Ruben Stone (Riz Ahmed) speelt samen met zijn vriendin Lou (Olivia Cooke) in een band. Ze touren van stad naar stad in hun RV. De ochtend na een optreden heeft Ruben last van zijn gehoor. Na een bezoek aan de dokter blijkt hij aan vergevorderd gehoorverlies te lijden. Wanneer hij blijft spelen zal het alleen maar verergeren. Hoewel hij zich hier niet bij neer wilt leggen besluit Lou hulp te zoeken. Zij is bang voor een terugval van haar vriend naar zijn leven als heroïneverslaafde door dit drama.

Dit brengt hem bij een afgelegen huis voor doven en slechthorenden. Hij moet hier zonder Lou zijn leven proberen op te pakken. De relatie met zijn huisgenoten en vooral de kinderen op de school, waar hij leert hoe als doof persoon door het leven te gaan, zorgen ervoor dat Ruben snel zijn draai lijkt te vinden. Er lijkt zelfs een toekomst voor hem als medewerker in het programma te liggen.

Ruben heeft echter andere prioriteiten. Hij verlangt nog altijd naar zijn oude leven met Lou. Er is een operatie die hem kan genezen. De kosten zijn hoog, maar hij is vastbesloten. Hij verkoopt de RV en de apparatuur van de band en krijgt zijn operatie. Het resultaat is een gedwongen vertrek uit het huis en het onzekere wachten op de activatie van zijn gehoor na de operatie. Het pakt allemaal niet zo uit als verwacht. Het ‘metalen’ geluid is niet het gehoor dat hij terug dacht te vinden. Toch besluit hij Lou op te zoeken in Parijs, waar zij inmiddels bij haar vader woont. Hier ontdekt hij wie hij is geworden en legt zich er bij neer.

Het lage tempo en de muziek zorgen voor een hallucinerend effect in de film van Regisseur Darius Marder. Als kijker word je meegezogen in de wereld van hoofdpersoon Ruben. Je hoort wat hij hoort en wat hij niet hoort. Dit spel met geluid en het acteer vermogen van met name Riz Ahmed maken het een prachtige meeslepende film.

Vanaf 4 december te zien op Amazon Prime Video.