Recensie: Coming 2 America

7 maart 2021, 17:39 | Jeroen

Coming 2 America is dan eindelijk te zien op Amazon Prima Video. Sinds 5 maart staat het tweede deel van Coming to America uit 1988 op het streaming kanaal. Het was lang onduidelijk of Eddie Murphy ooit nog zou acteren en daarmee dus een sequel in de weg stond. Na zes jaar afwezigheid is daar nu zijn eerste film en het is gelijk een prachtig affiche.

Coming 2 America

In het tweede deel is toonopvolger prins Akeem van het koninkrijk Zamunda gelukkig getrouwd met drie dochters. Wanneer zijn vader, koning Jaffe, op sterven ligt, blijkt Akeem een zoon in de VS te hebben die hij bij een ander dan zijn vrouw verwerkt heeft bij zijn reis naar Queens NY in de eerste film. Jaffe vindt dat hij en niet de oudste dochter de rechtmatige opvolger van Akeem is.

De kroonprins blijkt niet in staat zijn vader het hoofd te bieden en volgt zijn ‘advies’ op. Hij vertrekt naar Queens om zijn verloren zoon te zoeken. Lavelle Junson is een gewone gozer uit de wijk. Hij heeft totaal geen weet van zijn vader en dus zijn achtergrond. Zo ook zijn moeder niet. Via de bekende kapperszaak uit de buurt komt Akeem hem op het spoor.

Uiteraard zijn zoon en moeder extatisch wanneer ze horen van de afkomst van Lavelle. Ze pakken de koffers en vliegen in de privé jet mee naar Zamunda. Aangekomen breekt de hel los tussen het gezin en Lavelle en zijn moeder. Ze worden niet geaccepteerd en Akeem heeft de grootste moeite ze te overtuigen van zijn gelijk.

Dit lijkt ook niet te lukken totdat Lavelle de traditionele drie opdrachten moet voldoen om troonopvolger te worden. Daar vindt hij hulp uit onverwachte hoek. De oudste dochter van Akeem, en dus halfzus van Lavelle, besluit hem te helpen. Hier is de wenteling in de film.

Akeem beseft dat hij nog altijd onder het juk van zijn vader leeft en ziet in Lavelle een jongere versie van zichzelf.

Conclusie

Als je net als ik bij elk woord van Eddie Murphy in een deuk ligt, is elke nieuwe film van de komiek/acteur een geschenk. En zeker wanneer het om de sequel van de klassieker Coming to America gaat is alles welkom.

Toch ontkom ik niet aan het gevoel dat het geen klassieker gaat worden. Niks mis mee uiteraard, maar er zijn in de film gemiste kansen. Het uitgangspunt is weliswaar goed. Dit komt tot uiting in de manier waarop deze ‘nieuwe tijd’ een flinke plek krijgt in de film. Emancipatie, girl -en ‘women power’ heeft in deze film duidelijke een plek. Soms voelt het wat stuntelig, maar de intentie is er. Waar de gemiste kans voor mij ligt is de manier waarop hoofdrol speler Eddie Murphy ‘aka’ Akeem ‘aka’ schrijver van de film zijn eigen karakter dommig laat overkomen en de keuze om lang vast te houden aan tradities en maniertjes.

Het verhaal is niet veel anders dan bij Coming to America. De ingrediënten zijn gekopieerd zo lijkt het. En dus met een nieuw likje ‘2021’ erover. Hoe dan ook een vermakelijke film met heerlijk nostalgische momenten.

Te zien op Amazon Prime Video.