Albumrecensie: De Staat - Machinery

26 februari 2011, 14:00 | Jeroen

In 2007 verscheen de eerste demo van de band met nummers die thuis bij zanger & gitarist Torre Florim waren opgenomen. Een jaar later tekenden ze bij het label Excelsior en verscheen het debuut album ‘Wait for Evolution’. De daarbij behorende single behaalde nummer 13 in de Nederlandse hitlijsten. Anno 2011 is De Staat klaar met hun tweede album ‘Machinery’ en zal deze binnenkort in de winkels liggen. Via verschillende kanalen (bijvoorbeeld de luisterpaal van 3voor12) is het nieuwe album ‘Machinery’ alvast te beluisteren wat natuurlijk een mooi gegeven is voor de fans.

Op 17 januari 2011 was De Staat te zien in de uitzending van De Wereld Draait Door. Tijdens deze uitzending lieten ze het nieuwe nummer ‘ Sweatshop’. Dus ik skipte meteen naar het nummer de ‘Sweatshop’. Want het is namelijk een song dat erg de aandacht trekt. Een lekker alternatief nummer vol beleving en waarvan de basis erg experimenteel is. De nummer drie op de plaat ‘I’ll Never Marry You’ heeft iets bekends. Die ouderwetse hangende drums met die schellenring. Het deed me denken aan het nummer ‘A Girl Like You’ van Edwyn Collins. Een te gekke plaat en daarom kan ik zeker ook deze track van ‘De Staat’ erg waarderen. De track ‘I’m A Rat’ doet me een beetje denken aan de sound van ‘Prince’.

‘Machinery’ is een plaat vol inventiviteit en experimentele geluiden. Heel inspirerend en spannend. Er zijn tracks waarbij je echt verrast wordt door sounds en opbouw van de liedjes. ‘Machinery’ is lekkere progressieve rock. Later deed het me af en toe denken aan het geëxperimenteer van een band uit 1969 – ‘Soft Machine’ wat helemaal niet vervelend is. De Staat heeft een soort van psychedelische soft pop weten te creëren. Hoe zou dit live ervaren gaan worden vraag ik me dan af zoals bij de tracks ‘Keep me Home’ & ‘Rooster-Man’. Het is nieuw dus probeer het maar gewoon. Verfrissende andere muziek dan je gewend bent.

Het nieuwe album ‘Machinery’ komt op 4 maart 2011 internationaal uit bij Cool Green Recordings/Mascot Label Group. De Staat presenteert op donderdag 3 maart 2011 hun nieuwe album en op 14 april begint in Tivoli die nieuwe clubtour.