Albumrecensie: Drive Like Maria - Drive Like Maria

10 mei 2012, 23:27 | Jeroen

We hebben er even op moeten wachten, maar de band met de coolste naam van het noordelijke halfrond heeft eindelijk een vervolg op het goed ontvangen debuut Elmwood uit 2009. De band heeft zelf blijkbaar ook in de gaten hoeveel ‘kont haar naam schopt’ en heeft deze tweede plaat dan ook gewoon dezelfde titel gegeven. Dames en heren, mag ik u presenteren: Drive Like Maria van ‘Drive Like Maria’.

En om maar meteen met de deur in huis te vallen, wat hebben ze er potdomme weer wat lekkers van gemaakt! Drive Like Maria is echt zo’n plaat geworden die je niet in de auto moet opzetten, tenzij je je zuur verdiende centen aan oom agent wil afdragen. Als Maria die ezel had bereden met dit album op de spreekwoordelijke doppen had het reisgezelschap gewoon in een warm bedje in de herberg geslapen. Stel je voor! Dan had de geschiedenis er vast heel anders uit gezien.

Waar het debuut Elmwood haast een toevallige bijkomstigheid van een ‘(un)fortunate chain of events’ leek, lijkt dit tweede album wat doordachter tot stand te zijn gekomen. Het is ook een veel gelaagder geheel geworden. Waar die eerste plaat vooral een kwestie van gas geven was, met af en toe een goed getimede pauze, heeft deze plaat beduidend meer standjes op de snelheidsmeter. Het is een compleet album geworden. Een album dat een soort innerlijke rust uitstraalt.

De band reisde dan ook af naar het pittoreske Toscane en bouwde daar in acht maanden tijd een oude garage om tot studio. In alle rust werd daar aan de elf tracks van dit album gewerkt. Voor het eerst ging de band de strijd met de Muzen als kwartet aan. Zanger Bjorn Awouterse stond zijn plekje achter het drumstel af aan Bram van der Berg, die vooral bekendheid verwierf als ‘slagman’ van Krezip. Awouterse zal naast (het grootste gedeelte van) de zang, ook de gitaar ter hand nemen. De band zal dus nu in een meer traditionele opstelling de verschillende festivalweiden platspelen. Althans, daar gaan we van uit.

Drive Like Maria weet met dit album namelijk verschillende stijlen uit de alternatieve rockscene te verenigen tot een geluid dat zowel de populaire muziekliefhebber als de meer alternatieve rocker kan bekoren. Er is volgens ons dus geen boeker die om het viertal heen kan. Stevige tracks zoals The Dog Died Rough en Ghostrider worden afgewisseld met meer hitgevoelige nummers zoals Boomerang en Woke Up Hard. Er is echter één nummer dat zich onderscheidt van de overige tien en om die reden wat extra aandacht verdient. We hebben het dan over het geweldige Howl, waarin gastzangeres Lara Chedraoui van het Belgische Intergalactic Lovers het ‘vocale duel’ aangaat met zanger Bjorn Awouterse. Een nummer waarin bovendien geëxperimenteerd wordt met wat meer obscure effecten en rifjes te horen zijn die doen denken aan de surfrock van weleer. Een waar kunststukje.

Drive Like Maria is vanaf vrijdag te verkrijgen en de band is dezelfde avond al live te bewonderen in het café van Het Paard tijdens het Walk The Line Festival in Den Haag en eind mei en begin juni o.a. in de Ekko, Effenaar en Vera. Gaat dat zien mensen!

© foto: Kenn Verstraeten