Interview: Bnann Watts - Infadels

26 juli 2012, 13:32 | Jeroen

Tussen 2008 en 2012 waren Infadels even uit het vizier, maar de band is in deze periode druk bezig geweest met het schrijven van hun nieuwe album, The Future of the Gravity Boy, en herstellen van het touren van de jaren daarvoor. ZUBB sprak met Bnann Watts over deze periode van herstel en muzikale ontwikkeling. Daarnaast licht Watts een tipje van de sluier over zijn soloproject The Erratic Man.

Na het vele touren kampten de bandleden met lichamelijke vermoeidheid. Vooral zanger/toetsenist Richie Vernon had het zwaar, maar zo’n beetje de hele band kampte met ontwrichte knieën, gebroken ribben en verzuurde armspieren, waardoor de band even gas terug moest nemen. Gelukkig was dit het juiste moment voor de band om een nieuwe muzikale creativiteit te ontdekken en een nog unieker album te maken dan voorheen. De eerdere albums maakten ze snel tijdens of na het touren. Het belangrijkste criterium was dan ook dat de songs live goed moesten werken. Door de rustperiode konden ze de tijd nemen om muziek te maken die anders moest klinken en overkomen op het publiek. Ze hadden de kans om elektronische stijlen verder te onderzoeken.

Bnann geeft aan dat ze al snel genoeg materiaal verzameld hadden, maar nog niet helemaal tevreden waren over hoe dit in de eigen productie zou gaan klinken. Vooral het geluid van de plaat vonden ze nog niet helemaal wat het moest zijn. Voor een ‘second opinion’ heeft de band producer Alex Metric benaderd, die enthousiast reageerde en vervolgens vijf tracks waaronder, Black Sky, The Futre Gravity Boy en Ghosts oppakte. Het enthousiasme van Alex had een positieve uitwerking op de band, waarna Matt Gooderson aansloot en het album verder aanvulde en medeproduceerde. Er werd door de samenwerking met Alex een elektronischer geluid gecreëerd en geproduceerd dat juist ook aantrekkelijk zou zijn voor in de clubscene. Met dit elektronischer geluid wilde de band uit het hokje van indie- of rockband breken.

Ze komen uit dezelfde hoek als Hot Chip en Metronomy, verteld Bnann. Dat pad heeft de band eigenlijk altijd gevolgd, vooral omdat de platenmaatschappij daarop aanstuurde. Daardoor worden de Infadels altijd als indierockband gezien. Infadels heeft ook zeker wel een rockachtergrond en ze luisteren zelf ook veel naar bands als Howling Wolf, maar ze hebben nooit getracht om die stijl voor hun eigen muziek te gebruiken. Infadels is een band die mensen wil laten dansen. De band is altijd bezig geweest met het wiel op nieuw uitvinden, doen waar zij zich goed bij voelen. Bnann omschrijft de stijl van de band tot voor het nieuwe album als Daft Punk meets The White Stripes.

Nieuw tijdperk met een ander geluid

Nu is Infadels aan een nieuw tijdperk begonnen met een ander geluid; een geluid waar de meeste bands niet zo snel een overstap naar zullen maken. Nadat de eerste clip van het nieuwe album The Future of the Gravity Boy werd gelanceerd met het nummer The Black Sky werd deze meteen doorgetweet door de Zweedse DJ en producent Steve Angello. Dit is voor Infadels het teken geweest dat ze de aandacht van de dancescene te pakken hadden.

Bnann heeft naast Infadels nog aan veel andere projecten gewerkt. In eerste instantie werkte hij veel samen met Alex Metric. Daarnaast is hij met Matt bezig geweest liedjes te schrijven voor de band “Operator Please”. Verder zijn er nog veel andere samenwerkingen geweest met verschillende artiesten. Het is ook weer een typisch Infadels-ding. Matt produceert veel en schrijft veel materiaal. Hij heeft bijvoorbeeld ook veel voor The Big Kids TV-show betekend. Bnann geeft aan dat hij het ook heel inspirerend vindt wanneer er een periode is waarin hij zich met andere muzikanten en projecten bezighoudt. Het benadrukt de passie die belangrijk is om zelf te produceren en schrijven. Dit heeft voor Infadels veel betekenis gehad.

De titel van het nieuwe album is voortgekomen uit een melodie die Matt bedacht. Bnann vertelt dat iedereen op dat moment in de studio helemaal in de ban was van die melodie. Bnann: Everybody was over the moon. In het begin kwam er alleen geen pakkende zanglijn naar voren die paste bij de melodie. Bnann stelde zich een oude superheld voor uit 1920, alleen verplaatste hij de held naar een moderne wereld. Dit moet een analogie zijn van de computers en telefoons die nu zo’n belangrijke rol in ons leven hebben. Deze superheld zou de mensen moeten bevrijden van de robotwereld waarin wij nu leven en ons in deze moderne voorgeprogrammeerde tijd verlichten. Door een mix van woorden te maken, kwam gravity boy naar voren. Bnann vroeg zich af wat de toekomst en het verhaal van de gravity boy zouden moeten zijn en zodoende: what’s the future of the gravity boy.

Het album gaat in Bnanns worden over yesterday’s vision of the future. De inspiratie komt voornamelijk uit films als Metropolis; mensen die nadachten over de toekomst. De Gravity Boy is een soort baken in een wereld vol machines waarin mensen nog steeds nodig zijn. We zijn wel vrij in de machinewereld, maar we dreigen steeds meer het directe contact met elkaar te verliezen. De rauwe emotie zoals we die vroeger hadden waarin niet alles perfect was, maar wel eerlijk en echt klonk. De Gravity Boy staat voor de mensheid in deze moderne wereld. Dat is de kern eigenlijk waar dit nieuwe album over gaat.

Ghosts gaat bijvoorbeeld over de moeilijke tijden die Infadels hebben doorgemaakt. De tour madness brak ons een beetje op en we zijn beroofd van heel wat geld door ons oude management. De twee onderwerpen die eigenlijk een rol spelen in ‘Ghosts’ zijn daarom ook sterfelijkheid en vergetelheid. Men zag ons niet meer staan en we dachten misschien wel vergeten te worden. Omdat we een tijd het gevoel hadden dat we genegeerd werden en te vaak te maken hebben gehad met een vervloekt geluk.

From Out of the Black Sky is een liedje dat gaat over hoop. Hoop voor de band, vriendschap, verbondenheid en het kiezen van de juiste wegen. Een song die er voor zorgt dat je blijft doorgaan. Bnann had een notitie in zijn tekstboek staan over de goede dingen die je overkomen in moeilijke tijden. Vanuit die gedachte is hij de tekst gaan schrijven. Een telefonische uitleg van de betekenis van dit nummer door Bnann aan Alex de werd opgenomen en verwerkt in de track.

Infadels bestaat uit multidisciplinaire muzikanten. Matt “Infadel” Gooderson, de gitarist, is van origine toetsenist. Eigenlijk zijn alle gitaarpartijen van de vorige albums op toetsen geschreven en daar hebben ze nu gebruik van gemaakt. Tevens is Matt producer en bassist Wag Marshall-Pace is eigenlijk een veel betere gitarist. Op het nieuwe album is meer gekozen voor toetsen dan gitaarpartijen, omdat ze meer het elektronische wilden benadrukken en niet alleen als gitaarbandje gezien wilden worden. Bnann zegt dat hij de solo zelfs heeft ingespeeld voor Mercury Rising. Ook benadrukt Bnann dat men binnen de band nooit afgesproken heeft dat de één gitarist is of de ander de toetsenist. Ieder kan elk instrument oppakken en schrijft mee aan nieuw materiaal. Het maakt niet uit op welk instrument dat is.

De belangrijkste invloeden voor het nieuwe album waren vooral films en boeken. Wat we zeker herkennen is de magie en de beelden van de film Metropolis de klassieke film die we eerder voorbij zagen komen in een clip van Queen. Verder is Richie degene geweest die veel Japanse films aandroeg. Bnann leest bijvoorbeeld boeken van Herman Hess. Muziek die van invloed was op Bnann waren platen van Caribou en clubtracks uit zijn jeugd.

Van het nieuwe album vindt Bnann The Future of the Gravity Boy echt fantastisch om live te uit te voeren. Hij geeft aan dat er een soort experiment aan vastzit. Het doel hiervan is om te kijken hoe ze zoveel mogelijk energie uit het nummer kunnen halen en over kunnen brengen op het publiek. Tussen Richie en Bnann is er een strijd gaande wie zich het meeste kan laten gaan tijdens de show. Tijdens deze songs gaan ze op zoek naar de grenzen om het publiek uit z’n dak te kunnen laten gaan. Love Like Semtex is ook een van de favorieten, en The Girls Who Speak No Words, omdat daar iedereen zo lekker op mee zingt. Veder zal The Black Sky erg interessant worden live en 5’03 die ze nog niet live hebben gespeeld. Wat live ook bijzonder zal worden, is de song The Violent Oblivion. Die laatste moeten we zeker in de gaten gaan houden.

De eerstvolgende optredens staan gepland op For Noise Festival in Frankrijk, Bruis Festival Maastricht en een aantal DJ-sets, waaronder bij Rock ’n Rave in Leiden. Er komen zeker nog twee singles uit van het album waaronder Jupiter 5 en voor beide singles wordt een nieuwe videoclip gemaakt. Ook gaat er weer een clubtour komen, maar wanneer dit zal zijn is nog niet helemaal duidelijk.

Bnann geeft aan dat er ook al nieuwe ideeën klaar liggen voor een volgend album. De creativiteit is weer helemaal terug na de periode van herstel, iets waar hij erg blij mee is. Tevens is er nog onlangs een feature-album opgenomen in samenwerking met de Nederlandse DJ/Proucer Billy The Kit. Ook komt er nog een Max Vangeli vs. Infadels album uit. Het is een interessante tijd voor Infadels door de vele projecten en samenwerkingen die op dit moment gaande zijn.

Hij is het liefst bezig met het schrijven van songs. Zijn leven is in de ban van schrijven en muziek maken. Verder zijn er geen andere extremen waar Bnann zich zo op focust als op het schrijven van liedjes. Het is niet zo dat hij gaat windsurfen of iets dergelijks. Wel geeft hij aan dat hij wel eens geprobeerd heeft te snowboarden, maar bij de eerste les ontwrichtte hij al zijn schouder. Hij nam dat als voorteken dat hij dat maar beter niet kon doen. Muziek is daardoor het enige waar hij zich mee bezighoudt.

We kunnen dit jaar zelfs nog een soloalbum verwachten van Bnann onder de naam The Erratic Man. De single Back In The Day is op dit moment te beluisteren op het internet. Tevens wordt daar nog een videoclip bij gemaakt. Het zal een hele bizarre videoclip worden met pluche beesten, waarin Bnann zelf weinig te zien is. In oktober zal het album verschijnen in Engeland en waarschijnlijk rond dezelfde tijd ook in Nederland. Het album is geproduceerd door niemand minder dan Matt “Infadel” Gooderson. Veder gaan de bandleden, en vooral Bnann, zich focussen op hardlopen om zo goed mogelijk fysiek voorbereid te zijn voor de komende tournee.

Fotografie © Sebastian J Martin



Share |

Gerelateerde artikelen