Recensie: Everything Everything in Bitterzoet

16 maart 2013, 13:45 | Jeroen

Everything Everything uit Manchester stond afgelopen maandag, 11 maart, in de Bitterzoet. In januari is hun tweede album verschenen met de naam Arc een gegronde reden om op tournee te gaan, voorafgaand aan het festivalseizoen, waar de band ook al veelvuldig te zien zal zijn.

Het optreden in de Bitterzoet, dat steeds vaker dienst doet als springplank naar (en van) de grote broer Paradiso, is al enige tijd uitverkocht. Voor de deur staan een paar enthousiastelingen, het heel koud te hebben, hopend dat mensen kaartjes over hebben.

Bij het betreden van het podium krijgt de band al gelijk een enthousiaste reactie van het publiek. Zanger Jonathan Higgs heeft een heel opmerkelijke kopstem.

Deze valt bij de rustige opener Undrowned nog niet enorm op, maar bij het tweede nummer Kemosabe des te meer. Het nummer krijgt al bij de eerste noten een hoop respons van het publiek. De muziek organisch, ritmisch, opzwepend, maar zeker het eerste deel van de set is soms wat lastig om op te dansen.

Ondanks dat er een hoop muzikanten op het podium staan lijkt er behoorlijk veel van wat je hoort uit samplers te komen, die met een druk op de knop beginnen te lopen. Een link naar electronische / dance muziek is sterk aanwezig. De niet altijd even spannende zang, met beperkt bereik, van Higgs wordt vaak ondersteund door gitarist Alex Robertshaw en mede-oprichter / bassist / toetsenist Jeremy Pritchard. Gezamenlijk weten ze ondanks dit behoorlijk verzadigde genre en grote aanbod van bandjes, met knipoog naar het elektronische, toch een herkenbaar en eigen geluid te creëren.

De band speelt in rap tempo een behoorlijk aantal vrij korte nummers, met snelle teksten, die soms een beetje naar rap neigen. Higgs is een vrolijke en enthousiaste frontman, die geen enkele moeite heeft het publiek toe te spreken. Hij meldt gedurende het optreden ook nog even dat Delphic en I Am Kloot ook in de zaal zijn en bedankt het aanwezige publiek nu al twee keer voor het komen. Als ze met het aanstekelijke Cough Cough afsluiten weten ze met gemak het publiek dat deze maandagavond is verschenen in grote aantallen in beweging te krijgen.

De encore kent een flink opbouw met MY KZ, UR BF, Feet for Hands en Radiant voordat ze nog even flink los gaan met het laatste nummer Don’t Try. Maar voordat ze dat doen bedanken voor de derde keer het publiek. Ze laten er geen twijfel over bestaan, ze hadden het erg naar hun zin en ik denk dat dit voor het leeuwendeel van het publiek ook zo was. Het moet toegegeven worden, de zanger en band hebben wat beperkingen, maar weten met een flink enthousiasme en bravoure toch een gevarieerde, aanstekelijke set neer te zetten.

Setlist Everything Everthing 11 maart 2013 @ Bitterzoet, Amsterdam

(via setlist.fm)
Undrowned