Albumrecensie: Selah Sue

29 maart 2011, 11:04 | Jeroen

Onze soulvolste zuiderbuur Selah Sue haar debuutalbum is sinds begin van deze maand te verkrijgen. Het langverwachte album volgt de EP’s ‘Black Part Love’ (2008) en ‘Raggamuffin’ (2010) op en lost de verwachtingen ruimschoots in.

Ik heb even de tijd genomen het album te laten bezinken. Als je de helft van de nummers al kent van (veel) eerdere opnames kan je snel de conclusie trekken dat het anders en daardoor minder is. De mens houdt immers stiekem niet zo veel van verandering, maar het lange wachten is beloond. Naast de reeds grijsgedraaide nummers die op de EP’s stonden is het album aangevuld met nieuwe nummers. Het eerdere werk is opnieuw opgenomen en naar een hoger niveau getild, zo klinkt het nummer ‘Black Part Love’ lekker bombastisch en is ‘Mommy’ nog dromeriger en intiemer. De muziek is voller en divers, de zang als vertrouwd erg goed.

Het album begint met een kritische observatie in ‘This World’. Zo zingt de kleine Vlaamse: “And it’s really nice, but you don’t understand.” Maar er blijft ruimte voor optimisme: “I feel it’s fallin’ down, I know I’ll catch it.” Het nummer is voorzien van blazers en een flinke funky sound. Deze sound was al te horen op de EP uit 2008, maar is nog dikker gemaakt. Het nummer dat volgt ‘Peace Of Mind’ en zou ‘This World part II’ kunnen heten, het staat ook weer vol observaties over waanzin van deze tijd.

Dit is wel wat anders dan eerder te horen was op de eerdere nummers die vol stonden met zelfreflectie van een jong meisje op haar reis naar volwassenheid. Het album heeft een prettige, zomerse vibe en ik kan me voorstellen dat de hype rond Selah Sue ook buiten de Benelux door gaat zetten. De samenwerking met Cee Lo Green zal daar vast als een handige brug in kunnen dienen.

Eindconclusie is daarom ook dat Selah Sue hiermee een flinke stap richting de toekomst heeft gezet. Ze heeft een divers album afgeleverd waarin de vertrouwde teksten vol zelfreflectie, worden afgewisseld met observaties op de wereld en de liefde, voorzien van flinke beats en goede productie. Zonder twijfel zal dit album de komende maanden de zonnige (festival)dagen gaan voorzien van geweldige (crazy) vibes, big it up!

De optredens in mei in de Tivoli en de Melkweg zijn al uitverkocht. Voor het optreden in de Effenaar zijn nog enkele kaarten beschikbaar. Deze zomer is ze onder andere ook te zien op festivals als Pinkpop, Rock Werchter en Dour.