Recensie: Jam de la Crème Festival 2013

30 juli 2013, 15:20 | Jeroen

Afgelopen zaterdag kon men weer volop genieten van muziek bij strandpaviljoen Zuid. Jam de la Crème festival stond bol van diverse nationale en internationale artiesten die gezamenlijk het podium deelde, net als hun passie voor muziek, met een uitbundig en gezellig publiek.

Hier en daar waren er al een aantal soundchecks geweest en hebben we met ZUBB in de middag twee ZUBB Sessions opgenomen. De eerste met Pat Smit & Sicco van Grieken van Splendid en later ook nog een sessie in de duinen met Satin & Omar Ka. Deze ZUBB Sessions zullen binnenkort online verschijnen. De avond begon rustig en na een uur of negen begon strandpaviljoen Zuid aardig vol te lopen.

De locatie was verdeelt tussen twee podia. De meeste bezoekers trokken naar het hoofdpodium, waar ook twee keer meer ruimte was dan bij het kleinere podium, waar o.a. Dyzack en Spider Rico geprogrammeerd stonden. Overal was het gezellig en was een hoop enthousiasme voor en over de muzikale line-up.

Alleen dat er een aantal vaste bands geprogrammeerd was niet echt des Jam de la Crème. Wij en menig bezoeker had juist meer spontane crossovers en jamsessies verwacht in plaats van optredens. De bands die onder andere optraden waren: The Benelux, Kern Koppen, Omar Ka band (Senegalese Mblax), The Deaf, Knalland, Gaap & DNA (DJ team Herenleed) en DJ Candy Says (Bella Hay).

Bij het aanslaan van de eerste noten ging het beest dat Jam de la Crème heet wel flink los. Alle voeren, hoeken en gaten rondom de podia waren stampvol en het publiek was in een gemoedelijke, zomerse stemming. De sessieleiders waren Satindra Kalpoe en Lucas Dols”, Mark Haanstra & Vince van Reeken.

Aan het begin van de avond staan op het grote podium de jonge honden van Taymir die het binnenstromende publiek direct naar zich toe wisten te trekken. De band is een voortvloeisel uit Moore, All Missing Pieces en The Consolers. De band speelt een leuke set met veel catchy uptempo nummers, die met vlagen aan The Strokes doen denken. Even later liet Dyzack horen hoe vol het geluid van één man en een gitaar kan zijn op het kleine podium. Rauwe vervormde bleusy rock sounds ondersteunde zijn uitstekende zang. Later weet ook de Senegalese Omar Ka het publiek uitstekend mee te krijgen. De combinatie van reaggae en funk past goed deze avond en dat de bandleden al jaren samenspelen is dan ook echt wel te horen.

Jam de la Crème was ook weer dit jaar een bijzonder festival. Door de diversiteit aan artiesten uit verschillende stijlen te combineren en samen te laten smelten. Het succes zal onwaarschijnlijk blijven voortbewegen. Het lijkt erop dat dit festival steeds meer publiek lijkt te trekken. Dit zou nog wel eens een groter festival kunnen worden dan de organisatie zelf zal denken. Een compliment aan de artiesten en bands voor hun bijdrage een verzamelalbum zou nog niet eens zo gek zijn.

Hieronder een sfeerimpressie van de avond in beelden:

Taymir

Poet AF Black