De Singles - Week 2

6 januari 2014, 08:42 | Jeroen

In alles merk je nu al dat 2014 een bijzonder muziekjaar gaat worden. Niet alleen staan er een groot aantal interessante album releases gepland voor dit jaar, maar ook de muzikale ontwikkelingen van vorig jaar lijken een voorbode te zijn voor een jaar vol met interessante en eclectische acts. Hieronder alvast een voorproefje van wat je dit jaar kan verwachten.

Kern Koppen: Noem Mij Maar Een Man

Kern Koppen komt uit rockstad Den Haag, maar is voor de verandering nu eens geen rockband. Het trio Ahab, Ki en Tommy 2 is de drijvende kracht achter de zevenkoppige band en maakt volgens henzelf cross-over cult-rap. Je zou het ook relaxte hiphop met goede flows kunnen noemen. De nieuwe single Noem Mij Maar Een Man is afkomstig van het album Herfstblad dat onderdeel is van het vierluik De Vier Seizoenen van Kern Koppen, waarbij ze voor ieder jaargetijde een album uitbrengen. De videoclip voor Noem Mij Maar Een Man is sinds vorige week te zien en geeft een surrealistische blik op de vraag: “mag ik als man soms ook nog een jongetje zijn?”. Ik betrapte mijzelf erop dat ik het nummer onopgemerkt al een aantal keer op repeat had staan. Een prima relaxt begin van 2014!

Mapei: Don’t Wait

Als er een genre ontploft is in 2013, is het indie R&B wel. Het genre zal ons in 2014 ook weer genoeg moois brengen, zoals de Zweedse schone Mapei. Normaliter rapt ze, maar op Don’t Wait zingt ze en dat pakt goed uit. Don’t Wait is een spannend geproduceerde track geworden met de stem van Mapei die er als een warm deken overheen ligt. Daarnaast is het gewoon een ijzersterk en catchy nummer. De single zingt al een tijdje rond en heeft een tweede leven gekregen, omdat Mapei getipt wordt als de ontdekking van 2014. Recentelijk heeft de zangeres nog samengewerkt met de Amerikaanse beatmagiër Flying Lotus en de Franse producer Dj Medhi op de geweldige track Ideas. Dit alles zou genoeg moeten zijn voor een doorbraak in 2014 voor de zangeres die in 2008 al op Eurosonic/Noorderslag stond.

London Grammar: Nightcall

Als er een band is die naam heeft gemaakt in de nadagen van 2013 dan is het London Grammar wel. Het trio uit Nottingham is in Nederland bekend geworden door een ijzersterk optreden op London Calling 2013 en een gastbijdrage op de single Help Me Lose My Mind van Disclosure. Zelf heeft de band ook al een paar prima singles uitgebracht zoals Strong en Wasting My Young Years. Met deze derde single van het debuutalbum If You Wait zou de band wel eens door kunnen breken bij het grote publiek. De meeste mensen zullen het nummer Nightcall kennen van de uitvoering van de Franse producer Kavinsky. Zijn versie van Nightcall kreeg bekendheid als soundtrack van de film Drive. London Grammar maakt het nummer geheel eigen en pakt terug op de triphop van midden jaren ‘90 met sfeervolle arrangementen, lome beats en experimentele geluiden. De zang van zangeres Lulu James klinkt als twee druppels water op de zang van Florence Welch, frontvrouw van Florence And The Machine. Het resultaat is dat Nightcall nog nooit zo adembenemend mooi heeft geklonken.

Cyantific: Ice Cream

Ook voor deze editie van de singles is er weer een drum&bass knaller geselecteerd. Dit keer is hij van de hand van Cyantific. Deze oudgediende uit de drum&bass scene is bekend van de platen die hij uitbracht op het befaamde Hospital label. Ice Cream is, ondanks de titel, geen zoetsappig nummer geworden. Het nummer slaat een brug tussen rock en dance op de manier waar Pendulum een aantal jaren geleden bekend mee is geworden. Grote kans dat het nummer veel gedraaid zal worden op alternatieve dancefestivals deze zomer. Geen muziek voor de tere zieltjes maar des te lekkerder voor de rest.

The Benelux: Smells Like Woman

Een van de meest veel belovende Nederlandse bands voor 2014 is zonder twijfel The Benelux. Het titelloze debuutalbum is een verzameling van ijzersterke tracks, waarvan Smells Like Woman de tweede single is. De band omschrijft hun muziek als akoestische dansmuziek en Smells Like Woman is daar een prima voorbeeld van. De baslijn is funky en de dubbelloopsgitaar van Sven Hamerpagt zorgt voor een groove waarbij stil zitten onmogelijk is. De stem van zanger Jaap Warmenhoven doet sterk denken aan die van Thomas Mars van het Franse Phoenix. Al deze ingrediënten zorgen ervoor dat The Benelux een band is om in de gaten te houden.



Share |

Gerelateerde artikelen