Albumrecensie: Sylvan Esso - Sylvan Esso

10 mei 2014, 16:52 | Jeroen

Het was nooit de bedoeling dat Sylvan Esso een band zou worden. Zangeres Amelia Meath van de band Mountain Man had het nummer Play It Right geschreven en in een club ontmoette ze producer Nick Sanborn, die ook onder de naam Made of Oak werkt en basgitaar speelt in de band Megafaun. Ze vroeg hem het nummer te bewerken in zijn stijl. Dat pakte zo goed uit dat ze meer werk uitwisselden en uiteindelijk ontmoetten ze elkaar opnieuw in Durham, North Carolina. Daar werkte ze een jaar lang aan hun debuut.

Het resultaat mag er zijn! Een album vol hakkelende dub, frisse electro, gruizige lagen van ruis, ritmische bliepjes, piepjes en belletjes, met daar bovenop de prachtige zang van Amelia.

Het zelfgetitelde album telt slechts tien nummers, maar bevat geen enkele misser. De muziek is heel actueel en de zang zowel intiem als groots. Vanaf de krachtige opener Hey Mami tot ingetogen afsluiter Come Down is het een meeslepend geheel geworden. Of je de plaat ´s ochtends in de spits opzet, op een vrije middag in de zon of op een vrijdagavond in een kamer vol vriendschap en lawaai, hij landt altijd goed.

Opener Hey Mami stelt je eerst voor aan de zang van Amelia Meath, alleen ondersteunt door een klap en een ingezongen loepje op de achtergrond van Hey mami, I know what you want, mami. Dit duurt voort en maakt nieuwsgierig tot Nick Sanborn in het midden van het nummer van zich laat horen en loodzware dub, een dikke baslijn, samples en belletjes in het geheel mengt. Niet te veel maar precies genoeg om het nummer flink opzwepend te maken.

Misschien wel het beste nummer van het album heet Could I Be. Een droge beat, warme en gelaagde zanglijnen, synths en perfect voorzien van meerdere breaks en ronkende samples. H.S.K.T. is de meest directe, klassieke dansplaat van het album, die makkelijk de dansvloeren in clubs zal vullen. In Uncatena worden de uitstekende zangkwaliteiten van Meath nog maar eens pijnlijk duidelijk als ze, na een kippenvel opwekkende uithaal, op breekbare wijze zingt: “All I want from you is a letter and to be your distant lover, that is all that I can offer at this time.” En daar moeten we dan ook maar genoegen mee nemen.

Zoals eerder gemeld bevat het album geen missers. Bijna alle nummers vragen om in beweging te komen, een enkeling wil liever beluisterd en mooi gevonden worden, maar over het geheel genomen is dit een album, dat onafhankelijk van het volume en tijdstip, altijd lekker klinkt. Sylvan Esso is een album naar aanleiding van een toevallige ontmoeting, dat tot de betere releases van 2014 behoort, een aanrader!

Sylvan Esso verschijnt 2 juni en ze zijn 18 mei live te zien in Bitterzoet als voorprogramma van Tune-Yards.