Albumrecensie: Lenzman - Looking At The Stars

13 juni 2014, 17:23 | Jeroen

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Looking At The Stars van de Nederlandse drum&bass producer Lenzman is een van de betere elektronische albums van 2014 en ook geschikt voor wie niet van drum&bass houdt. Sterker nog, het album is de perfecte introductie voor luisteraars die nog nooit van drum&bass hebben gehoord. Het genre, dat doorgaans bekend staat als heel energiek, hectisch en redelijk explosief, heeft in Lenzman de perfecte ambassadeur van de melodieuze en soulvolle variant, de liquid funk.

Lenzman is een van die Nederlandse dj’s/producers die er ogenschijnlijk opeens is en nu de wereld aan het veroveren is met zijn eigen producties, een wereldwijde tour en een album op een van de meest invloedrijke drum&bass labels: Metalheadz. Een blik op zijn biografie leert echter dat dit succes er niet zomaar is gekomen voor Teije van Vliet, de man achter Lenzman.

Hiphop

Al sinds midden jaren ‘90 is Lenzman besmet geraakt met het drum&bass virus. Het ritmische genre stond toen nog in de kinderschoenen, maar trok de aandacht van de jonge Van Vliet omdat het raakvlakken heeft met die andere muzikale passie van hem: hiphop. Na ervaring opgedaan te hebben het maken van hiphop besloot hij in 2000 de overstap te maken naar drum&bass. Eerst met alleen feesten organiseren, toen met draaien en later met het maken ervan. Dat pakte zo goed uit dat hij zich in 2008 fulltime met muziek bezig kon gaan houden. Zijn producties vielen in de smaak bij Goldie, een levende legende in de drum&bass en de oprichter van het label Metalheadz. In 2010 tekende Lenzman bij dat label en Looking At The Stars is het resultaat van die samenwerking.

Looking At The Stars is volgens Lenzman gemaakt op gevoel en gaat het over introspectie, melancholie en optimisme. Veel van de vocalen en samples gaan dan ook over die thema’s. De interlude 1978 gaat over zijn geboortejaar en geeft een melancholische kijk op een bepaalde periode in zijn leven. De donkerste track van het album, Collapse, bevat flarden teksten over een guur toekomstbeeld waar de mensheid ten onder gaat aan hun eigen drang tot overconsumptie. Het is overigens niet alleen kommer en kwel op Looking At The Stars. Het album bevat onder andere enkele rollers (rollers zijn nummers die uren kunnen duren zonder dat je het nummer zat wordt) zoals Private Eye, Always en Burner. Deze tracks passen ook helemaal bij de omschrijving die Lenzman geeft van zijn eigen muziek: zware stuwende baslijnen, vol melancholie, warme pads en zoete soulvolle vocalen.

Gastvocalisten

Het is een persoonlijk album geworden. Niet alleen door het gebruik van teksten en samples die Lenzmans boodschap uitdragen, maar ook omdat hij het album alleen heeft gemaakt, zonder, zoals dat in de drum&bass scene gebruikelijk is, andere producers. Ook persoonlijk is de keuze voor gastvocalisten. Op een van de beste nummers van het album, Move & Focus werkt hij samen Dan Stezo, de MC waarmee hij op school heeft gezeten. Andere gastvocalisten, zoals rapper/zanger DRS (op het relaxte Just Can’t Take, waar duidelijk de hiphopachtergrond van Lenzman in te horen is) en zanger Steo (op My Tearz, een track met twee gezichten) zijn geen onbekende voor Lenzman en de drum&bass scene. De samenwerking met zangeres Martyna Baker is tot stand gekomen door Goldie. Baker neemt de zang op het wonderschone_Anticipate_ voor haar rekening. Anticipate is geen drum&bass. Het klinkt als future jazz en bevat akoestische gitaarspel, Rhodes riffs en een diepe baslijn. Een heel andere kant aan Lenzman die verrassend goed uitpakt. Looking At The Stars eindigt met een spreekwoordelijke knal in de vorm van _Empty Promises. Deze single, die aan het album voorafging, werd geremixt door Lenzmans vriend Jubei en die maakte er een ongelofelijke dansvloerkneiter van.

Het is knap hoe Lenzman van Looking At The Stars een drum&bass album heeft gemaakt dat zo persoonlijk klinkt en tegelijkertijd zo veelzijdig is. In alles klinkt de kundige vakman Lenzman door. De nummers zitten vol details, bevatten dubbele lagen en complexe melodieën en worden ondersteund door strakke beats. Lenzman zelf noemt drum&bass ‘de jazz van de elektronische muziek’ en dat is misschien de beste omschrijving van dit geweldige album.

De Nederlandse releaseparty van Looking At The Stars vindt vanavond plaats Bird Rotterdam met naast Lenzman ook dBridge, Nubian en Dan Stezo.