Albumrecensie: Einfach Kurt - Moths.

30 november 2015, 19:16 | Jeroen

Neem me niet kwalijk, ik heb een achterstand aan goede albums te recenseren. Het najaar is mijn vakantietijd en tijdens een vakantie kan ik niet stilzitten.. Moths. verscheen aan het begin van deze maand, maar is te goed om niet te bespreken.

De eerste verrassing is de eerste luisterbeurt van Moths. (met punt!), het album stond me qua vormgeving niet echt aan (en de naam doet ook wat anders vermoeden), maar wow wat een indrukwekkende, donkere, regenachtige zang en onderscheidende, in whisky ondergedompelde, muziek. De tweede verrassing is als je het persbericht leest, een Nederlander!? Die had ik niet zien aankomen.

Luister het album maar eens en ook jij zal verbaast zijn. De singersongwriter Koert van Essen, voormalig frontman van Knuckles Of Frisco, bezingt een minder zonnige, rooskleurige kant van de liefde en het leven, maar wel op een extreem aanstekelijke manier. Hij wordt begeleid door de diepe tonen van de contrabas van Jory de Kort en de hoekige, scherpe drums van Martijn Kruisselbrink.

Vanaf opener Push Were It Hurts wordt je meegezogen in een broeierige nacht, waar Einfach Kurt je beste vriend is. Het is niet alleen maar kommer en kwel, want er zitten ook wat grappige, sexy en gevatte teksten in, luister maar eens naar bijvoorbeeld In My Cage.

Het album bevat acht “korte” nummers van rond de drie minuten, de opener klokt vijf minuten en afsluiter Smoking 7:27. Naast een begenadigd tekstschrijver, waardoor je aandacht er wel bij blijft tijdens het luisteren, is de muziek op Moths. veelzijdig, opzwepend, soms verrassend, maar altijd erg goed. Sompige ritmes, huilende gitaren, er komt van alles voorbij. De Stem van Koert / Einfach Kurt is rauw, maar vol gevoel. Dat er ook nog teksten met een knipoog voorbij komen geeft het nog een extra dimensie.

Eigenlijk is aan te raden het hele album goed te luisteren. De verhalende nummers zijn onderhoudend en vaak grappig. Soms wat poppy, meestal rockend op een wat jazzy manier. Grote uitzondering is Smoking dat ondersteund door wat nog het meeste klinkt als een dronken draaiorgel. Naast opvallende muziek, vertelt Kurt weer een erg onderhoudend en grappig verhaal, dat vrolijk eindigt in de dood.

Het is niet verwonderlijk dat Einfach Kurt een van de meeste gevraagde optredens was tijdens de Popronde afgelopen jaar en na het afleveren van dit indrukwekkende debuutalbum ligt er een mooie toekomst in het vooruitzicht voor Koert van Essen alias Einfach Kurt.