Classic Album Review: Ten

27 augustus 2011, 10:59 | Jeroen

Het is 1990, Stone Gossard en Jeff Ament spelen al een tijdje samen en Mike McCready sluit zich bij het gezelschap aan. De drums worden ingespeeld door Matt Cameron van de bevriende band Soundgarden en de eerste opnamen zijn een feit. Het enige dat mist is een zanger.

Via wat omzwervingen en -wegen komt een cassette bandje met deze demo’s, via RHCP drummer Jack Irons, bij een pompbediende in San Francisco terecht. Zijn naam is Eddie Vedder en hij bedenkt tijdens een surfsessie zijn “mini-opera” en legt deze over de opnamen heen en stuurt dit terug. Deze cassette is de geschiedenis ingegaan als de Mamasan demo en bevatte de voorlopers van ‘Alive’, ‘Once’ en ‘Footsteps’.

Niet veel later wordt hij uitgenodigd langs te komen in regenachtige Seattle, waar bands als Mudhonney, Nirvana en Soundgarden in clubs naam en faam aan het maken zijn. Na een week (in oktober 1990) samenspel tussen de vijf muzikanten staan er 13 nummers op tape en heeft ‘Ten’ bijna helemaal zijn definitieve vorm gevonden. Drummer Matt Cameron is ondertussen vervangen door Dave Krusen, wat niet de laatste wissel van drummer zal zijn, totdat uiteindelijk Matt Cameron in 1998 terugkomt bij de band.

Eddie put zijn teksten uit de donkerste kamers van zijn herinneringen en fantasie, wat geen vrolijke thema’s oplevert. Depressie, mishandeling, eenzaamheid, verslavingen en de dood vormen de basis voor de nummers die op 27 Augustus 1991 worden uitgebracht op het label Epic en ondertussen ruim 13 miljoen keer over de toonbank is gegaan.

De titel ‘Ten’ is een verwijzing naar het rugnummer van professioneel basketballer Mookie Blaylock, zoals de band in eerste instantie heette en het debuutalbum van de band die verder gaat onder de naam Pearl Jam.

De band brengt het nummer ‘Black’ niet als single uit tegen de wens in van de platenmaatschappij die hier op aandringt. Daarvoor in de plaats is de eerste single ‘Alive’. Dit nummer schiet gelijk naar de (sub) top in de internationale hitlijsten en trekt ruim 20 jaar later nog steeds volle zalen. Het nummer beschrijft de autobiografische ontdekking van een jongeman die niet geboren is met de naam Eddie Mueller, waarmee hij jarenlang door het leven ging. Hij komt er achter dat zijn oorspronkelijke naam Edward Louis Severson III is en zijn natuurlijke vader reeds overleden is. Nadat zijn moeder scheidt van Peter Mueller en hem dit verteld neemt hij haar naam aan: Vedder.

Binnen een jaar wordt ‘Ten’ wereldwijd op podia gespeeld en hangt de zanger er vooral boven en springt er ook veel vanaf. De beelden van Eddie Vedder die van een camera arm (op hun eerste optreden op Pinkpop in 1992) afspringt, zijn voor de meesten wel bekend (zie ook de video onderaan).

De band is uiteindelijk niet helemaal tevreden met de mixage van het album en dat er afgeweken is van het originele grafische ontwerp door bassist Jeff Ament en brengt het album in 2009 opnieuw uit. Ditmaal met de artwork zoals deze initieel was bedoeld en met als producent Brendan O’Brien, die de opnamen opnieuw mixte. Ook bevat deze uitgave de niet eerder uitgebrachte demo’s van de hierboven genoemde eerste sessie uit 1990.

Het album is uitgegroeid tot een icoon in de rockgeschiedenis. Pearl Jam is nog steeds samen en toert met enige regelmaat de wereld rond.