Albumrecensie: Town of Saints - No Place Like This

13 april 2016, 21:28 | Jeroen

Het Nederlands / Finse Town of Saints heeft onlangs hun nieuwe album No Place Like This uitgebracht. Het is een mix van pop en hippe uptempo liedjes met dromige summer vibes. Het eerst nummer Modern Life markeert het begin van de zomer van 2016.

Afgelopen jaar was ik verrast door de sfeer tijdens het optreden van de band Little Comets tijdens Crossing Border, diezelfde sfeer hing meteen weer in de lucht toen ik No PLace Like This ging beluisteren. De achtergrond vocalen bestempelen de muziek vooral op dit album, wat zorgt voor een kleurrijke en een heerlijke sound.

Needle In The Hay is een track met veel dynamiek en diverse opbouwen tijdens het nummer. Dit is echt geen track die je zal vervelen, lekkere folkie strings en uptempo beats zorgen dat het blijft hangen. Het is wel muziek van vandaag. De muziekstijl is erg populair, waardoor je eigenlijk niet iets compleet vernieuwend te horen krijgt, maar van deze muziek moet je houden en goede muziek moet je simpelweg niet te veel bekritiseren. Dit is gewoon lekker.

In Short Circuit Breakdown gaat het weer richting de jaren tachtig. En hoor je een Talking Heads-achtig intro waarna het gas er op gaat en Town of Saints zijn ware gezicht laat zien. Het is wel te gek om te horen dat de vocalen in de stijl blijven van David Byrne. Power gitaar akkoorden hebben behoorlijk de overhand. Mocht je op de snelweg zitten houd je rechtervoet in de gaten, want het nummer blijft krachtig doorknallen.

Men stapt van de ene emotie in de andere doordat de plaat transformeert van dream pop tot rock en uptemo popmuziek. Als je een beetje ervaren luisteraar bent kan je dit zeker waarderen. Ik denk dat de iets commerciëlere luisteraar moeite zal hebben met de wat hardere nummers.

De titeltrack No Place Like This vindt weer een evenwichtige balans tussen hun stevigere muziekstijl en hun beladen sound. Ik hou van de positieve gedachte die je erin hoort. Het straalt hoop uit en dat is een bijzonder verschijnsel in de popmuziek. Daar win je zieltjes mee. Misschien klinkt het alleen iets te bombastisch over het geheel van de track, maar ach, als de band twist om overseas te gaan hoeven ze zich daarover geen zorgen te maken.

In Shapes zijn de lead vocals van alleen zangeres Heta te horen. Dit zorgt dat er een pil van een boek open gaat, waarbij dit de eerste bladzijde is en je merkt dat het verhaal van de band nog lang is. Het siert de band erg en wat betekenis geeft aan het feit dat deze band veel in hun mars heeft en hun veelzijdigheid laat horen. Wellicht smaakt het naar meer om haar vaker de lead vocals te laten zingen. Het klinkt alleen wel als een totaal andere band. Wisselende rollen op een plaat geeft ook weer aan dat het hier gaat om een muzikale bandleden die verschillende paden kunnen bewandelen als het gaat om de uitvoering. Soms is dit geniaal, de andere keer is dit gedurfd. Zo ook op deze plaat, gedurfd.

Ik ben heel erg benieuwd op welke festivals de band zoal te zien zal zijn. Deze nieuwe plaat zit vol met goede festival hits. Als je je ogen dicht doet, de warme zon, het stof in je neus, de zure opgedroogde bierlucht en de muffe geur van je tent visualiseert, dan wil je bijna je tas alweer inpakken om op pad te gaan.

Tracklist

1. Modern Life
2. Needle In The Hay