Albumrecensie: Glass Animals - How To Be A Human Being

2 september 2016, 10:01 | Jeroen

Voor de opvolger van het in 2014 verschenen debuut Zaba zijn de Glass Animals nog dieper in de sample doos ingedoken. Ondanks dat de invloeden van pop en hip-hop hits uit de VS duidelijk hoorbaar zijn, heeft How To Be A Human Being nog steeds een eigen, onderscheidend geluid.

De psychedelische, elektronische, soms mysterieuze, maar altijd aanstekelijke pop van de vier uit Oxford is geproduceerd door dezelfde man die ook achter de knoppen zat voor o.a. Florence and the Machine, Adele, Kate Nash en Bloc Party: Paul Epworth. Als je Glass Animals niet kent, denk aan de veelzijdigheid en sfeer van Massive Attack gemixt met de vele samples en onderscheidende beats van Alt-J.

Het geluid waar Glass Animals bekend mee is geworden, van o.a. de hitsingles Black Mambo en Gooey van het goed ontvangen debuut Zaba, wordt ook op het nieuwe album voortgezet. Met de laatste single Life Itself en opener van het album voegt het kwartet er nog een exotisch tintje daaraan toe. Youth het nummer dat volgt is een dromerige, lichtverteerbare ode aan de jeugd, dat geen moment verveelt.

Het album bevat geen missers en blijft als geheel overeind. Ondanks dat dezelfde ingrediënten, zweverige synths, veelal lome beats, freaky samples en meerstemmige zang (die vaak als raps klinken), hergebruikt worden, is het album toch veelzijdig te noemen. Muzikaal klopt het allemaal, maar ook tekstueel is er voldoende te ontdekken. Door deze combinatie gaat het album niet snel vervelen.

How To Be A Human Being klinkt nog gelaagder dan zijn voorganger, waardoor je bij iedere luisterbeurt wel weer wat nieuws ontdekt, als het niet in de muziek zit, zijn het wel de gevatte teksten. De herkenbare hoge en dromerige zang heeft geen enorm bereik, maar wordt door de duidelijk aanwezige zware, donkere beats en goed getimede breaks op een prettige wijze in balans gebracht. Glass Animals leveren met How To Be A Human Being een tweede album af, dat de eerste op zijn minst evenaart en misschien wel overtreft.

Tracklisting:

1. Life Itself
2. Youth