Recensie: Agar Agar in de Melkweg op ADE

19 oktober 2018, 21:04 | Jeroen

Het concert donderdagavond van het Franse Agar Agar in de OZ van de Melkweg is onderdeel van ADE LIVE 2018.

Agar Agar is evenveel pop als electro. Het heet officieel synthpop. Ik vond het donderdagavond in een overvolle zaal lastig te bepalen wat het nou precies is. Het doet het er ook totaal niet toe welk genre deze band in past. Ik denk dat we Agar Agar niet in een hokje moeten willen plaatsen. Het is een band met een eigen sound. Wie weet creërt het wel een nieuw genre.

Variatie in opbouw en climax

Op de twee EP’s die ik ken en geluisterd heb klinken de nummers wel anders naar mijn idee. Uiteraard meer gelikt dan de rauwe live sound, maar vooral meer variatie in opbouw en climax. Clara maakt het een popconcert door af en toe achter haar toetsen te verschijnen en het publiek te bespelen. Met variaties in haar stem en dansjes weet ze de zaal te laten joelen en juichen. Armand, die het duo completeert, staat wat statisch achter zijn toetsen zoals ik bij electro concerten van de artiesten gewend ben. Het is cliché om te zeggen maar ik doe het toch. “They complete each other”.

Op het podium staat gedurende het optreden een soort beveiliger waarvan ik niet weet wat de bedoeling is. Hij staat soms links op het podium soms rechts. Bestudeerd het publiek en het lijkt erop dat hij wil voorkomen dat men de band belaagd. Niet echt nodig dacht ik nog. Dan ergens middenin het concert wordt duidelijk wat hij toevoegt aan de show. Hij gaat uit het niets dansen en voert ook een halve striptease uit. Het publiek gaat uit zijn dak en het mysterie is opgelost. Erg leuke twist.

Lekker dansbare muziek, goed gevarieerd optreden en dus een heerlijke avond met Agar Agar.