Albumrecensie: Feist - Metals

11 oktober 2011, 17:45 | Jeroen

Met het vorige week verschenen album Metals, van de Canadese zangeres Leslie Feist, breidt haar discografie zich op een ingetogen manier uit. In tegenstelling tot het in 2008 verschenen album The Reminder bevat Metals eigenlijk geen poppy of dansbare muziek, maar wel veel zorgvuldig gekozen arrangementen van strijkers, meerstemmige zang en minimale percussie.

Feist wist jarenlang in de luwte te operen totdat haar nummer ‘1234’ werd gebruikt voor een iPod nano reclame. Tot die tijd was ze vooral een lieveling van recensenten en andere muzikanten die vaak met haar een samenwerking aangingen (zoals Kings Of Convenience, José Gonalez, Ben Gibbard van Death Cab For Cutie). De recente succesvolle cover van ‘To Limit Your Love’ van James Blake is hier ook een voorbeeld van.

Door de extra exposure nam haar carrière een flinke vlucht en volgde een lange en uitputtende tour die startte in 2007 en bijna twee jaar duurde. Na afloop was het idee om nooit meer muziek op te nemen een reële optie voor Feist en moest ze zich hervinden. Gelukkig kwam na een pauze van een aantal maanden de drang om weer muziek te gaan maken langzaam terug en ligt er nu 2 jaar later alsnog een nieuw album in de winkels.

Waar op de voorganger af en toe nog een uptempo poppy uitstapje werd gemaakt met bijvoorbeeld ‘1234’ of ‘My Moon My Man’ bevat ‘Metals’ meer nummers als ‘So Sorry’ en ‘Intuition’. Sfeervolle nummers, maar niet erg lichtverteerbaar. Iets wat ook wel in de titels terug te lezen valt: ‘The Bad in Eachother, ‘Graveyard’ en ‘Bittersweet Melodies’.

Met dit album lijkt Feist een nieuwe weg in te willen slaan, door muzikaal terug te keren naar de basis en haar teksten dichter bij haarzelf te houden? Het blijft onmiskenbaar de mooie en herkenbare zang van Feist, maar voor de liefhebbers van de eerdere vrolijke liedjes kan dit een bittere pil zijn. Het album opent met een paar vlot gearrangeerde nummers, maar bevat verder grotendeels timide liedjes die bij iedere luisterbeurt meer onder je huid kruipen.

Het lijkt me niet voor de hand liggend dat met dit album een groot publiek wordt aangesproken en wellicht is dat ook een bewuste keuze van de excentrieke zangeres. Het optreden in Carré is aanstaande zaterdag in ieder geval al een tijd uitverkocht.



Share |

Gerelateerde artikelen