Albumrecensie: dEUS - Keep You Close

1 november 2011, 10:52 | Jeroen

‘Keep You Close’ is album nummer zeven voor de Belgische rockband dEUS. Ver voordat de releasedatum bekend werd gemaakt draaide Studio Brussel al in de maand juli hun eerste single ‘Constant Now’. Een lekker vloeiende track die goed is opgepakt door de critici. Er zijn nauwelijks verwijzingen in te herkennen naar eerder werk van dEUS, wat een knappe prestatie is.

De opener ‘Keep You Close’ heeft een redelijk Seattle-achtig geluid; een volle rocksound met heerlijke aanvullende strijkers. Tweede track ‘The Final Blast’ lijkt wat meer te neigen naar een standaard dEUS song, maar is er daarom niet minder door. Ook ‘Dark Sets In’ is een liedje dat ik zomaar zou kunnen terugvinden op een album als Vantage Point en riekt ook sterk naar de typische dEUS stijl. Maar dan gebeurt het! Met vervolgtracks ‘Twice We Survive’ en ‘Rider On The Storm’ lijkt er een hele frisse wind door de band te zijn gewaaid. De plaat komt tot leven met een jazz-achtige warmte en een bredere sound dan we tot nu toe gewend waren. Een verrassende wending voor dEUS, waarbij het lijkt als de band rust heeft gevonden in zijn eigen geluid.

De single ‘Constant Now’ is duidelijk hitgevoelig en heeft een hook die flink in je oor blijft hangen. De swing in het nummer is lekker, de achtergrondvocalen zijn prikkelend en doen soms denken aan Kool And The Gang: “….Money….”. De gedachte achter ‘Constant Now’ is dat je geen grote verwachtingen moet hebben en gewoon moet genieten.

Tracks die verder nog opvallen zijn o.a. ‘The End of Romance’, ‘Ghost’ en ‘Easy’. Het rauwe in ‘The End Of Romance’ doet denken aan Tom Waits. De afsluiter ‘Easy’ waaiert richting einde uit naar het soort rock dat we herkennen uit de jaren ’70. Al met al kunnen we zeggen dat dEUS een hele andere en volwassen sound heeft weten neer te zetten met deze nieuwe plaat.

Tracklist:
1. Keep You Close
2. The Final Blast