Great li(f)e, what are you waiting for? - Birgit Verwer

8 april 2011, 09:12 | Jeroen

Vers van de academie lijkt het alsof beeldend kunstenaar Birgit Verwer, met een katapult in de hand, haar entree maakt in de kunstwereld. Zo werd haar werk een maand geleden nog getoond in New York, op de PULSE Contemporary Art Fair. ZUBB sprak met haar net voordat ze op pad ging om haar werken op te gaan bouwen in Rotterdam. Hier zal haar werk tijdens Motel Mozaïque te zien zijn in de Rotterdamse Schouwburg.

Dat haar werk aanslaat blijkt wel uit haar drukke programma, want in hetzelfde weekend als MM, opent een duo-expositie bij Sebastian Brandl galerie in Keulen. Op het juiste moment zo blijkt. De Art Cologne kunstbeurs, die de 14e opent, start namelijk de avond ervoor met een galerieavond, waarbij kunstliefhebbers en verzamelaars in grote getale door Keulen trekken.

“De drukte van de afstudeerperiode is er niets bij, vergeleken met alles wat er nu op me afkomt,” vertelt Birgit. “Naast Rotterdam en Keulen ben ik ondertussen hard bezig met werk maken voor de Art Amsterdam begin mei.”

Naast dat haar werk bij twee galeries (Livingstone Galerie en Bob Smit Gallery) te zien zal zijn, heeft ze namelijk ook één van de twaalf felbegeerde individuele No Holds Barred ‘Project Spaces’ weten te bemachtigen op Art Amsterdam.

Interview

Met al die druk(te) kun je dan nog wel genoeg inspiratie vinden?
Birgit: Gelukkig wel. Mijn inspiratiebronnen zijn persoonlijke ervaringen uit mijn eigen verleden, actuele issues die in onze maatschappij spelen en mijn balsturige vrienden, die pretentieloos en goedaardige kul-evenementen organiseren. In mijn werk probeer ik de uitgangspunten van mijn showbizzfascinatie voor de jaren ’80 spelshows met de hedendaagse sterrencultuur en onze huidige consumptiemaatschappij en massagedrag samen te brengen.

De verwijzingen naar spelshows zijn duidelijk aanwezig in je werk, maar lijken te verworden in iets totaal anders en hebben vaak iets iets heiligs, of kerkelijks over zich?
De mix van fratsen, humor en de donkere kant van het leven is de bron van waaruit ik mijn beeldende werk maak. Met humor, absurditeit gecombineerd met de diepere vragen van het leven en dan met name de tergende allesoverheersende WAAROM-vraag. Religie heeft daar zeker ook invloed op, hoewel je het ook als maatschappijkritisch zou kunnen zien. Het consumeren om je goed te voelen. Het zoeken naar geluk in materiële goederen. Ik heb een enorme honger om mensen een andere werkelijkheid voor te schotelen en ze daardoor mee te nemen in mijn wereld.

Je gebruikt alledaagse voorwerpen om die wereld te scheppen. Hoe maak je daarin een selectie van materialen?
Met een soort inwendig scanapparaat selecteer ik alle materialen die ik als een ekster verzamel. Ik hou van staal dat roest, maar ook van gelikte hoogglans afgewerkte onderdelen en van esthetiek versus kitsch. Het liefste werk ik met bestaande materialen en objecten die door anderen zijn afgedankt. De materialen komen van vuilcontainers op straat, veilingen, kringloopwinkels, antiek- en curiosamarkten in binnen- en buitenland of Marktplaats. Maar soms kom je ook iets tegen waarvan je weet dat het klopt, maar nog niet waarom, de Engelsen hebben daar een briljant woord voor, serendipity (het vinden van iets onverwachts en bruikbaars terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders). Het duurt meestal wel even voordat ik vanuit het materiaal tot beelden kom. Ik broed er een tijdje op en dan transformeer ik mijn buit en combineer ik dit soms met nieuw gekochte materialen om tot een werk te komen. Elk detail is belangrijk maar in de onderbouwing laat ik de dingen liever open.

Je maakt in je werk ook gebruik van teksten, waar komt die fascinatie vandaan?
Ik werk met een dossier met teksten over mijn fascinaties en anekdotes. Verder lees ik van alles door elkaar, van filosofie, bijvoorbeeld Fernando Savater, tot boeken over volkstuincultuur in Nederland, bedevaartsplaatsen, oude sprookjesboeken en bestudeer boeken over typografie.

Birgit Verwer is de komende tijd te zien tijdens Motel Mozaïque in Rotterdam, ‘GOING NUCLEAR’ bij Sebastian Brandl in Keulen en tijdens Art Amsterdam in mei op meerdere plaatsen.

Fotografie: Gerhard Zervaas



Share |

Gerelateerde artikelen