Albumrecensie: Amatorski - From Clay To Figures

11 april 2014, 15:23 | Jeroen

Zou er iets in het Belgische water zitten waardoor er in dit relatief kleine land zoveel muzikale pracht en praal wordt gemaakt? Amatorski, het trio uit Gent, levert met hun tweede plaat From Clay To Figures een nieuwe toevoeging aan de altijd groeiende verzameling van juweeltjes afkomstig van onze zuiderburen. Laat de band nou ook doorgebroken zijn met het nummer Come Home, bekend van de reclame voor Spa Reine en de cirkel is rond.

Amatorski betekent amateuristisch in het Pools. De muziek is dan ook low fidelity opgenomen, wat zoiets betekent als het opnemen van muziek in een lagere kwaliteit dan technisch haalbaar is. Laat dit gegeven je niet afschrikken, in de praktijk zorgt dit ervoor dat From Clay To Figures een album is geworden dat luistert als een natuurlijke waterbron: puur en zuiver maar vol van rijkdom.

De band bestaat tegenwoordig uit drie leden, omdat bassiste Hilke Ros de band vrij recent heeft verlaten om een eigen muzikale zoektocht te beginnen. De kern van de band wordt gevormd door de ingetogen zangeres Inne Eysermans en multi-instrumentalist Sebastiaan Van den Branden.

Delen

Amatorski heeft bijzondere manieren om aandacht te vragen voor hun muziek. Zo was er Deleting Borders, een co-creatie project waarbij het publiek betrokken werd om samen met de band een soundtrack te maken. Ook voor From Clay To Figures kwam de band met iets unieks: hoe meer de luisteraars informatie over het nog uit te komen album deelden met hun volgers, hoe meer nieuw materiaal er te luisteren viel.

Volgens het blad Humo, dat zorgde voor een vliegende start van de band doordat ze de tweede plek in de Humo Rockrally had behaald in 2010, doet het Amatorski tekort om de voor de hand liggende labels op de muzikale reiskoffer te plakken. Toch kom je al snel op postrock, triphop of zoals de Belgen het zelf noemen: fluisterpop. Dat laatste komt omdat niks op het album hard of luid klinkt. De muziek komt desondanks wel hard binnen. De teksten van Inne Eysermans zijn opbeurend, vol van hoop en melancholie. Toch zijn ze niet (te) persoonlijk, wat bijdraagt aan de mysterieuze sfeer die rond de band hangt.

Fluisterzang

Sommige nummers, zoals Landscape Gardening en She Became A Ballerina doen er door hun experimentele inslag wat langer over om te landen. De elektronische invloeden in deze nummers zijn duidelijk aanwezig en verrijken de muziek in alle facetten. Het korte Boy-Girl en het schitterende Tiny Bird met de fluisterzang van Eysermans zijn de extreme rustpunten op het album. De meer poppy nummers zoals de eerste single Hudson, U-Turn en het jazzy Fragment doen het goed. Het wonderschone Warszawa brengt in één nummer al het moois wat Amatorski is samen: een mooi muzikaal palet gevuld met vintage keyboards, brass arrangementen, drums en een subtiele mix van elektronische en akoestische geluiden.

Het is onze zuiderburen weer gelukt om een wonderschoon album af te leveren. From Clay To Figures is een mooie luisterplaat geworden die het beste tot zijn recht komt hard afgespeeld op je stereo of koptelefoon. Misschien moeten wij Nederlanders wat meer Belgisch water drinken in plaats van de heerlijk Belgische pintjes.`

From Clay To Figures verschijnt 14 april op Crammed Discs