Albumrecensie: Lamb - Backspace Unwind

20 oktober 2014, 17:28 | Jeroen

Van het elektronica-duo Lamb weet je eigenlijk nooit wat je kan verwachten als de band weer met een nieuw album op de proppen komt: uit welk muzikaal vaatje zou de band nu weer tappen? In 1996 bracht het duo het titelloze debuutalbum uit, met triphop, drum&bass en jazz-invloeden. In de loop der jaren is de band een aantal keer uit elkaar gegaan, waardoor bijna elk nieuw album muzikaal anders klinkt. Nu is het zesde studioalbum van de band uitgekomen, Backspace Rewind. Is deze band na bijna 20 jaar nadat het debuutalbum is uitgekomen nog wel relevant?

Triphop

Lamb bestaat in principe uit multi-instrumentalist en producer Andy Barlow en zangeres Lou Rhodes. Tijdens het toeren wordt het tweetal bijgestaan door wisselende live-muzikanten. Het duo komt uit Manchester, maar het geluid waar ze bekend mee zijn geworden is afkomstig uit Bristol. Halverwege jaren negentig stond die stad bekend als de thuisbasis van de triphop, het muziekgenre met Massive Attack, Tricky en Portishead als vaandeldragers. Waar deze artiesten kozen voor inspiratie uit de jazz, hiphop en dub, hadden Barlow en Rhodes jungle en drum&bass als inspiratiebron. Het leverde onder andere de klassieker Cotton Wool op van hun debuutalbum. In de jaren die volgden is het geluid van Lamb steeds verder van de elektronica af gaan staan. Op Between Darkness And Wonder uit 2003, de laatste plaat voor de pauze van vijf jaar, is een meer organisch en akoestisch geluid te horen. Gedurende de pauze, die duurde van 2004 tot 2009, hadden Barlow en Rhodes diverse succesvolle soloprojecten. Gelukkig kroop het muzikale bloed waar het niet kan gaan en besloot het duo in 2009 weer te gaan optreden. Al snelde volgden het vijfde album 5 en toerde de band weer de hele wereld over. Nu is er het Backspace Rewind, het meest diverse album van het tweetal tot nu toe.

Schroom

Al bij het eerste nummer, het catchy In Binary wordt duidelijk dat Barlow kiest voor een meer dansbare aanpak op Backspace Unwind. Het dansbare en elektronische geluid geeft de band meer pit, iets wat eigenlijk op de laatste paar albums ontbrak. Gebleven op Backspace Unwind zijn de mooie liedjes, zoals de single We Fall In Love, die het album voorafging. Ook As Satellites Go By valt in de categorie ‘mooi liedjes’ en ontaardt in een stevige uitbarsting die we niet vaak hebben gehoord van Lamb, om vervolgens te eindigen in een rustiger vaarwater. Op As Satellites Go By is duidelijk te horen hoe dicht het geluid van Lamb ligt bij het Belgische Hooverphonic. Niet voor niks was er halverwege het vorige decennium sprake van dat de toenmalige zangeres van de Belgen zich bij Lamb zou voegen. Titelnummer Backspace Unwind laat duidelijk horen waarvoor het huidige Lamb voor staat: de mooie stem van Rhodes muzikaal ondersteund door spannende bassen, dubstep-invloeden en een minimale productie. Backspace Unwind is net als opener In Binary vrij catchy, een term die overigens op het oudere werk van Lamb maar weinig van toepassing was. In de muzikale richting van Backspace Unwind vinden we meer tracks op het album. Het spannende Seven Sails bijvoorbeeld, en het prijsnummer SH09 is Back. Op dit nummer lijken Barlow en Rhodes alle schroom van zich af te gooien. Experimenteel, duister en verslavend, we horen graag meer van dit! Ook de mooie en rustige liedjes waar Lamb naam en faam mee hebben gemaakt zijn aanwezig op dit album, zoals het bijna kerkelijk aandoende Only Our Skin, Doves & Ravens en de wonderschone afsluiter The Caged Bird Sings.

Herboren

De productie is muzikaal spannend en tekstueel is het intrigerend. De vraag of Lamb anno 2014 nog relevant is, kan volmondig met ja beantwoord worden. De relatie en het vertrouwen tussen Barlow en Rhodes lijkt volledig hersteld te zijn, waardoor de band als herboren klinkt. Backspace Rewind doet uitkijken naar nieuwe live optredens, onder andere maandag 24 november in de Rotterdamse Schouwburg. Lamb is terug, en hoe!