Recensie: Built To Spill - Crossing Border

20 november 2015, 09:19 | Jeroen

Festivalavond nummer twee op Crossing Border. Na een update van “op voorhand legendarische vrijdag”: die hieraan voorafging, Een optimaal en raak begin van de avond met Built To Spill.

De tweede avond op het Crossing Border festival was net iets drukker dan de vrijdag. Er staat genoeg op het programma voor de avond. Overal was er wel een optreden te zien en was er genoeg Haags Kompaan bier om de avond door te komen. We gingen een kijkje nemen bij Built to Spill, Blackie & The Oohoos, Little Comets, Binaca Casady & The C.I.A, Kitty Daisy & Lewis en de afsluiter in de schouwburg The Cinematic Orchestra. Daarnaast waren er nog veel andere interessante artiesten die optraden die zeker de moeite waard waren. Dit blijkt uit een aantal gesprekken met bezoekers die enthousiast reageerde over o.a. Girls Names, Pow Ensemble, Melle Smets en Duke Garwood. Blijkbaar een gouden greep van de organisatie.

Built to spill

De Amerikaanse indie rockband uit Idaho opent de avond in de Raven. De muziek doet je meteen denken aan Band of Horses. Alleen mist het de meer stemmigheid vanuit de vocalen. Hier en daar heeft het dezelfde vibe zoals we dat kennen van Modest Mouse. De band opent met een twee minuten durend intro, daarna valt de kenmerkende hoge zang van Doug Martsch in. Rond het vijfde nummer gaat het gas er even af, waarop de band voor de climax weer terugkeert bij het thema uit het begin van het nummer.

Met opzwepende rollende drum partijen en expressief gierende gitaren klinkt ‘All Our Songs’ al gauw als het vertrouwde, nuchtere nummer van Carry The Zero. Horizon To Cliff is het meest tranentrekkende liedje dat Built To Spill hier laat horen. Het vormt in feite een tweeluik met het evengoed onthutsende So, dat de luisteraar uit het diepe dal trekt met veerkrachtige groove een krachtmeting is tussen de beide gitaristen.

Wat jammer is dat het duizelingwekkend hoge niveau niet de hele show wordt vastgehouden. Het valt soms terug op wat we al vaker hebben gehoord, wat een nadeel is bij deze muziek waar het zwaartepunt nogal aan de voorkant van de set zat. Built to Spill is een band die tussen 1994 en 2009 goede platen heeft uitgebracht. Er zijn niet veel bands die hun creatieve hoogtepunt langer dan tien jaar aan weten te houden. Ik kom zelf eigenlijk maar tot twee: R.E.M. van 1982 tot 1996 en dit gezelschap. Het is dus een luxe dat we met deze show op de zaterdag het festival mogen beginnen.