Albumrecensie: Hinds - Leave Me Alone

15 januari 2016, 13:18 | Jeroen

Hinds brengt warmte in deze koude winterdagen. Al twee jaar lang worden ze bejubeld door de internationale pers en eindelijk is hier het debuut van het Madrileense lo-fi rock gezelschap, bestaande uit vier jonge dames.

Het eigenzinnige Hinds, dat in 2011 is opgericht in de Spaanse hoofdstad onder naam Deers (maar die naam moesten ze loslaten) is niet bang gebleken om een geheel eigen muzikale koers te varen. Met een album vol ‘perfectly imperfect songs’ brengt de band nu Leave Me Alone. Een langspeler met een dikke knipoog naar de jaren ’60’s, vol surfinvloeden, lazy riffs en ogenschijnlijk nonchalante samenzang. Denk aan een Zuid-Europese versie van The Strokes, die te lang in de zon heeft gelegen.

Eerder verschenen van dit album al de singles Garden (albumopener) en San Diego. Die bleken een goede indicatie te zijn voor wat er ging komen. Op Leave Me Alone weten de dames een uitstekende balans te vinden tussen wat meer ingetogen en uptempo nummers. Maar over de hele linie genomen zijn het vooral het jeugdige enthousiasme, de teksten met een knipoog en de aanstekelijke gitaarmelodieën die je aandacht niet doen verliezen.

Het hele album luistert lekker weg, maar de hoogtepunten staan op de tweede helft van het album: het opgewekte en flirtende Chili Town, het fuzzy surfnummer San Diego, het cynische And I Will Send Your Flowers Back en de afsluiter Walking Home. Het was even wachten, maar ze leveren dan ook een indrukwekkend debuut af met Leave Me Alone.

Op 27 februari komt Hinds naar Nederland. Ter promotionele ondersteuning van Leave Me Alone is de band dan te zien in Bitterzoet, Amsterdam. Meer informatie is te vinden op hindsband.com.