Albumrecensie: Kasabian - 48:13

8 juni 2014, 12:44 | Jeroen

Afgelopen week is alweer de vijfde plaat van de Britse rockband Kasabian verschenen. 48:13 is de opvolger van het in 2011 verschenen album Velociraptor!, waarvan de single Man Of Simple Pleasures twee jaar geleden het laatste wapenfeit was. In de tussentijd hoorden we nog wel van de heren, want vorig jaar zomer stonden ze voor een midsummer night concert nog in een uitverkocht Paradiso in Amsterdam. Vorige maand verscheen de eerste single Eez-Eh als voorloper op de vijfde langspeler van de band. Een voorproefje dat met gematigd enthousiaste werd ontvangen.

48:13 verwijst naar de speelduur van de plaat, die (dus) ruim drie kwartier klokt. De opener Bumblebeee, voorafgegaand door introliedje shiva, knalt er gelijk lekker in. Het zal tevens de nieuwe single worden, want afgelopen week is de videoclip in Parijs geschoten. Dat is een goede keuze, want de sfeer wordt met dito toon gelijk gezet. Ze openen ook elk concert van de huidige tournee ermee. Een lekkere binnenkomer!

Het album telt volgens de tracklist 13 liedjes. Echter, er staan ook enkele intro- /tussen-nummers op. Naast shiva zijn dit mortis, het aanloopje naar Doomsday, en levitation het intro voor één van de hoogtepunten van het album: Clouds. Qua volwaardigheid staan er dus tien tracks op de nieuwe van Kasabian.

Het zijn tien liedjes die erg gevarieerd zijn, maar desondanks allemaal onmiskenbaar het Kasabian geluid presenteren. Dit mede door het kenmerkende stemgeluid van zanger Tom Meighan, die komende zomer ongetwijfeld het publiek op de verschillende festivals op gaat zwepen en met gemak naar zijn hand gaat zetten.

In vergelijking met eerdere eerste singles van nieuwe Kasabian albums (noem een Empire, Fire of Days Are Forgotten) is Eez-Eh verreweg het meest tegenvallend. Als Kasabian Eez-Eh als voorproefje gratis had weggegeven als je bijvoorbeeld het album pre-orderde, was het een ander verhaal geweest. Maar om het liedje nu uit te brengen als eerste officiële single van 48:13, is ook zo iets. Daar kan je toch je vraagtekens bij zetten, want er staan aanzienlijk betere tracks op de plaat.

Ondanks dat Eez-Eh wel een redelijk nummer is, representeert het gelukkig niet de rest van de plaat. Daar staan namelijk weer enkele nieuwe Kasabian pareltjes op. Ondanks dat veel gitaren uit het verleden zijn ingeruild voor synthesizers, is het absoluut geen dancealbum geworden, want het blijft immers een rockband. Het valt te prijzen dat Kasabian zich blijft ontwikkelen, want hun vijfde langspeler mag met trots aan de discografie toegevoegd worden.

De eerder genoemde nummers Bumblebeee en Clouds zijn regelrechte topnummers en ook liedjes als Treat, Doomsday en Explodes zijn heerlijke Kasabian tracks. Het hoogtepunt van de plaat is Stevie, welke ongetwijfeld de derde single van 48:13 gaat worden. En terecht, want dit is een klassieker in de dop!

Ook Bow, het een-na-laatste liedje van de plaat, is zo’n liedje dat na een enkele keer horen niet meer uit je hoofd gaat. Deze wordt voor de verandering gezongen door Kasabian genius Serge Pizzorno, die ook het afsluitende S.P.S. voor zijn rekening neemt, een dromerig liedje met violen. In tegenstelling tot Bow niet echt een topper, maar ergens wel mooi.

Het vijfde Kasabian album is dus overwegend zeer geslaagd met enkele bijzonder goede nummers, die de band live ongetwijfeld naar grote hoogte doet stijgen. Minpuntje is de eerste single Eez-Eh, maar ach… een foutje moet kunnen voor een keer. Ze maken het al goed met Bumblebee, welke binnenkort verschijnt.

Officieel komt 48:13 morgen (9 juni) uit, maar in Nederland is hij nu al verkrijgbaar. 6 november staat Kasabian in de HMH te Amsterdam. De kaartverkoop voor dat concert start aanstaande vrijdag en kaarten gaan weg voor €35,- (exclusief servicekosten).