Recensie: Little Comets - Crossing Border

1 december 2015, 09:17 | Jeroen

Festivalavond nummer twee op Crossing Border. Na een update van een op voorhand legendarische vrijdag die hieraan voorafging, energiek en razend strak optreden van de Little Comets in de Heaven.

De tweede avond op het Crossing Border festival was net iets drukker dan vrijdag. Er staat genoeg op het programma voor de avond. Over al was er wel een optreden te zien en was er genoeg Haags Kompaan om de avond door te komen. We gingen een kijkje nemen bij Little Comets.

Little comets

In de Raven zien we later op de avond het Britse Little Comets. De band omschrijft hun muziek als “kitchen sink indie”. Begin 2009 bracht de band hun debuut uit bij Columbia records Elusive Little Comets. Hier en daar is hun muziek het te vergelijken met die van _ The Kooks_, zou daarom vanaf het begin af aan de de zaal al vol zijn? Vooraan is nog plek zat om te dansen, gelukkig. Er hangt een gemoedelijke energie. De band laat een actieve wilde performance zien. Iets waar men graag naar kijkt. In redelijk rap tempo worden de nummers gespeeld. Little Italy een herkenbaar geluid en stevige melodie valt door de dynamiek hier perfect op zijn plaats.

Door de felle lampen is het warm op het podium en dat is te zien aan Robert Coles, de frontman. Hij is expressief en laat zien dat hij een is met zijn muziek. Het lijkt wel weer een beetje zomer zonder zorgen. Veel nummers zijn gespeeld van hun album Life Else Where, het up-temo vrolijke A Little Opus en Bayonne welke worden geabsorbeerd door het publiek.

Broer en gitarist Michael Coles blijven iets meer op de achtergrond, meer aanwezig tijdens dit optreden zijn Robert, de bassist en derde gitarist Matthew Hall. Helemaal achterin zien we twee nieuwe bandleden op drums en keyboard (sounds). Waarschijnlijk zijn dit sessiemuzikanten die invallen bij de band, want hun namen zijn voor nu even niet te traceren. Desalniettemin vertolken ze hun rol uitstekend in deze formatie. Zou geen gek idee zijn als ze een vaste plek zouden krijgen binnen deze band. Hoewel de band vooral draait om broers Coles en Matthew Hall.

Mocht je fan zijn van Foals en The Wombats dan is het zeker de moeite waard om een keer deze band op te zoeken of te gaan zien. Let volgende zomer goed op het programma want wij denken dat ze heel wat voorbij zullen gaan komen het nieuwe festivalseizoen.

Als afsluiter speelt de band_Dancing Song_ van het album uit 2011 maakt dit een van de perfecte optreden van Crossing Border. Deze band heeft de juiste kaarten gespeeld. Den Haag heeft de Comets met open armen ontvangen.