Een programma dat programma's maakt

19 januari 2014, 10:00 | Jeroen

Technologie, wetenschap, computers, consoles, games en variabelen. Zomaar een greep uit de hobby’s van ondergetekende. Vele stille uren heb ik voor een scherm doorgebracht; werelden veroverd, WK’s gewonnen en allerhande stoere en slechte dingen gedaan die beter op een scherm kunnen blijven.

Het begon allemaal met Space Invaders op de Atari: klassiek en geniaal. Wat jaartjes later ging ik door naar de Commodore (64, 128, Amiga) en de eerste pc. Al snel kwam ik erachter dat er belevingen en werelden geschapen kunnen worden die niet op straat terug te vinden zijn. Mijn interesse breidde zich uit van games naar de technologie en denkwijze hierachter. Die technologie blijft zich steeds weer ontwikkelen en wordt op verschillende manieren toegepast: geautomatiseerde systemen, integratie van apparaten, gamen met je hersenen, ga zo maar door. De wetenschap en de fascinatie voor het onbekende maken dit een bron van oneindige vooruitgang.

Het uiteindelijke doel is dat technologie ons leven moet gaan vergemakkelijken, dat is heden ten dage nog toekomstmuziek. Het kost ons alleen maar meer energie en tijd om alles bij te houden.
De moordende concurrentie op dit gebied zorgt er wel voor dat de ontwikkelingen zich sneller op elkaar stapelen om zodoende dichter in de buurt te komen van dat uiteindelijke doel.

Een stap in dit proces is ANGELINA: een computerprogramma dat ontworpen is om te bekijken of computers de creativiteit van mensen kunnen evenaren of misschien zelfs overtreffen. Zij/het is ontworpen door Mike Cook, een student aan het Imperial College te Londen. ANGELINA ontwerpt spellen. Simpele kleine spellen, maar er zit een gedachte achter. En daar wordt het voor mij verontrustend: zelfdenkende machines. Wie heeft er niet een science fiction film gezien waarin dat nou juist de fout was waardoor de mensheid vernietigd werd? Welnu, het kan elk moment zover zijn.

Om een tipje van de sluier, waarachter zich de Apocalyps bevindt, op te lichten doet ANGELINA mee aan een spelontwerp competitie. Eén weekend, één spel, binnen bepaalde voorwaarden. Zij heeft zelf de inleiding voor het spel geschreven, hieronder te lezen:

This is a game about a disgruntled child. A Founder. The game only has one level, and the objective is to reach the exit. Along the way, you must avoid the Tomb as they kill you, and collect the Ship.
I use some sound effects from FreeSound, like the sound of Ship. Using Google and a tool called Metaphor Magnet, I discovered that people feel charmed by Founder sometimes. So I chose a unnerving piece of music from Kevin Macleod’s Incompetech website to complement the game’s mood.

Let me know what you think. In future I’ll put more levels into my games, and also make the mechanics more interesting.

Via deze linkjes kan je zelf de game spelen en haar eerdere werk bekijken. Ondertussen ga ik verder met de nodige voorbereidingen om te vluchten wanneer ze besluit te starten met de wereld over te nemen. Tot de volgende column…of niet.



Share |

Gerelateerde artikelen