Classic album review: The Presidents of the United States of America

12 september 2012, 18:29 | Jeroen

Als je denkt aan bands uit Seattle kom je al snel uit bij Nirvana of Pearl Jam, maar ook The Presidents Of The United States Of America komen daar vandaan. De band die in 1993 opgericht werd door Dave Dededer en Chris Ballew bracht in 1995 hun eerste album uit, getiteld The Presidents Of The United States Of America. Het in eigen beheer gemaakte album werd door een klein muzieklabel, genaamd PopLlama Records uit Seattle, gedistribueerd en bevatte hits als Lump, Kitty en Peaches.

Door het succes van de band tekende ze in de zomer van 1995 een contract bij het grote Columbia, die hun eerste album opnieuw uitbracht. De originele cover met Bill Clinton werd op verzoek van het witte huis veranderd en het album werd opnieuw gemixt. Sinds de eerste release heeft de plaat triple platina behaald.

Hoewel Peaches het meest bekende nummer van de band is, krijgt Lump de meeste credits als favoriete single. De vreemde teksten voor Lump zijn voortgekomen uit een droom die Ballew had tijdens het vechten tegen een longontsteking. De antibiotica die hij nam veroorzaakte een allergische reactie die meerdere opeenvolgende nachten voor wilde en gekke dromen zorgde. De tekst voor Peaches is ontstaan uit voorliefde die Ballew had voor een meisje. Volgens hem had ze een perzikboom in haar tuin. Toen hij eindelijk de moed had om met haar te praten, stond hij onder de boom en sloeg hij perziken kapot met zijn vuist, omdat hij toch op het laatst niet met haar durfde te gaan praten.

Het album vliegt aan je voorbij met als hoogtepunten Lump, Peaches , Kitty en Dune Buggy. The Presidents hebben een punk-grunge geluid met aanstekelijke melodieën en teksten vol met zelfspot, haat en liefde. Door alleen met twee bassnaren en drie gitaarsnaren te spelen, hebben de The Presidents een geheel eigen geluid weten te creëren.

In 1996 kwam hun tweede album 11 uit. Dit album kende niet het succes van hun eerste album. In 1998 ging de groep uit elkaar, maar er volgde nog wel een compilatie album. De jaren daarop leken op een heftige knipperlicht-relatie, met toeren, break-ups en af en toe een nieuwe plaat. Afgelopen jaar trad de band nog op in Paradiso in Amsterdam en werd er nogmaals benadrukt hoe populair ze nog steeds zijn.