Albumrecensie: Jimi Goodwin - Odludek

4 april 2014, 09:52 | Jeroen

Jimi Goodwin is officieel nog steeds zanger van Doves , de band die sinds 2010 een pauze heeft ingelast. Voor wie de band niet kent: begin jaren 2000 maakte de band een aantal albums die zeer de moeite waard zijn (Some Cities, The Last Broadcast) en heeft op z’n minst één Britse klassieker op hun naam staan namelijk de single There’s Goes The Fear.

Doordat Jimi dus de zanger was van de band, ligt het voor de hand om te denken dat zijn solodebuut op een nieuwe Doves zou klinken. Dit klopt voor ongeveer de helft van de plaat. Single Oh! Whisky kan zo worden gespeeld met de oude band. Ook het mooie Didsbury Girl en Hope zijn niet ver verwijderd van Doves. Het is opener Terracotta Warrior waarmee Goodwin zijn diversiteit direct laat horen.
Muzikaal horen we een aantal muziekinvloeden en hij smeedt er een mooi geheel van.

Met Live Like A River komen de houseinvloeden naar voren van Goodwin z’n oude band van vóór Doves: Sub Sub. Ook vinden we op Odludek waarschijnlijk een van de slechste songs die in 2014 op plaat wordt uitgebracht, namelijk Man V Dingo. Het begint zeer vervelend met trompetten, dan komt de zang die totaal niet van de grond komt en zo blijft het maar doorgaan. Je bent erg blij dat het na 4 minuten en 53 seconden over is. Gelukkig is daar direct achterna Keep My Soul In Song, met een prachtig intro, misschien om te laten horen dat Goodwin wel degelijk weet hoe je een goede song moet schrijven.

Odludek is een diverse en over het algemeen een zeer sterke debuutplaat geworden. Op de misser Man V Dingo na, is het van een constant niveau die weliswaar nergens grote hoogte bereikt maar wel overal een voldoende scoort.