Recensie: Triggerfinger in Paradiso

4 mei 2014, 19:02 | Jeroen

Voor wie Triggerfinger alleen kent van “het ene plaatje”, de onverwachte monsterhit uit 2012 I Follow Rivers, zal dit concert of een openbaring worden of tegenvallen. Triggerfinger is stevige rock en dat bewijs wordt geleverd met het nieuwe album By Absence Of The Sun. Jaren van zwoegen en zweten op podia in heel Europa werpt voor de heren van Triggerfinger, een band met een live reputatie die staat als een huis, eindelijk zijn vruchten af.

“You can put the fire to the flame. And join the game”. Het openingslied van deze avond is Game tevens het eerste nummer van het nieuwe album. Als Triggerfinger het vlammetje is en het publiek symbool staat voor het vuur, dan is deze game een feit. De band zet stevig in en gaat minstens zo stevig door, de nummers volgen elkaar in sneltreinvaart op.

Een mix van oude en nieuwe nummers komt voorbij, de titelsong van het album
By Absence Of The Sun, de nieuwe single Perfect Match. Maar ook de blues in de vorm van My Baby’s Got A Gun, waarbij Ruben voor een kippenvel moment zorgt door midden op het podium de zaal toe te zingen zonder microfoon, ontbreekt niet. In de toegift komt de monsterhit I Follow Rivers, in een nieuw jasje gegoten, halverwege gaat het lied over in Jeanny van Falco.

De nieuwe lichtshow ziet er strak uit, af en toe verblindend, echter in evenwicht met de muziek. De heren van Triggerfinger geven, zoals we van ze gewend zijn, alles. Mr. Paul staat te stralen op de bühne en geeft gas op zijn bas, Ruben staat garant voor ruig gitaarspel, vuige blikken en sexy moves en Mario zweept het publiek op met oerkreten en opzwepend drumspel. Het publiek waardeert het geheel en er wordt volop meegezongen, gesprongen en gedanst. Triggerfinger doet waar ze goed in zijn, spelen met hart en ziel, het publiek laten meezingen en een stevige liveshow neerzetten. Paradiso rockt! Volkomen terecht dat deze band het in december nog een keer mag overdoen voor een groter publiek in de HMH.

Setlist
1. Game
2. Short Term Memory Love