Recensie: Rigby in 't Paard

25 mei 2014, 10:43 | Jeroen

Eerlijk gezegd behoor ik niet tot de doorgewinterde fans van Rigby, echter de platen die ik ken liggen lekker in het gehoor en wanneer ze dan toch in de buurt spelen besluit ik gehoor te geven aan mijn nieuwsgierigheid.

Het is vol bij aankomst bij ‘t Paard, lange rijen voor de deur, wat te maken heeft met het concert van Bløf dezelfde avond in de grote zaal. Mijn angst dat de kleine zaal waar Rigby zal spelen leeg zal blijven blijkt ongegrond. De zaal stroomt langzaam vol tijdens het voorprogramma van Ed Struijlaart. En wanneer Rigby op de bühne komt klinkt er een warm applaus van de inmiddels toegestroomde fans.

De band zet in met One Song, de hit uit 2009. Het nummer wordt goed ontvangen en door de fans in de eerste rij luidkeels meegezongen. Zanger Christon Kloosterman zegt dat deze clubtour een mooie gelegenheid is om oud en nieuw werk te spelen. Na een aantal nummers van de oudere albums als Island on Mainland, Everything Must Go en Solid Ground is de nieuw single A Lion’s Heart aan de beurt, waarvan eerder deze week de videoclip in premiere ging. Live klinkt de band iets ruwer dan op de plaat wat m.i. het concert ten goede komt, het nummer Ordinary Love van U2, dat door de band wordt gecoverd, lijkt wel voor Rigby geschreven.

De heren van Rigby spelen vol overgave, alles klopt in deze set. Single voor single komt voorbij, maar ook nooit eerder gespeelde nummers, de band brengt het publiek langzaam naar het hoogtepunt van de avond, de hit Earth Meets Water, die door een remix van Wildstylez nog extra bekendheid kreeg, geeft het concert een boost en krijgt iedereen aan het dansen. De zaal lijkt nu helemaal los te gaan en Rigby geeft het tempo aan!

Bij de toegift komt Ed Struijlaart nog een keertje voorbij om een duet te zingen en spelen met Christon Kloosterman, de verwijzing naar de Common Linnets en het grapje over de missende zwarte hoed komt niet over bij het publiek en zanger Christon Kloosterman geeft later ook ruiterlijk toe dat hij een slechte komiek is. Gelukkig is hij een fantastische zanger/muzikant waar we nog veel van hopen te horen. Rigby speelt nog 2 nummers in de toegift, te weten Fire en Parade, een energiek concert komt zo tot een einde.

Setlist
1. Intro/One Song
2. Everything Must Go