Recensie: Splendid @ Paard van Troje

28 januari 2012, 09:00 | Jeroen

Een echt Haags feest donderdagavond in het Paard van Troje in Den Haag. Het concert van Splendid was totaal uitverkocht en dus bomvol.

Rond negen uur ging het los. Al bij het eerste nummer ‘Unite Society’ was gelijk raak. Het publiek had duidelijk zin in deze thuiswedstrijd van Splendid. Vanaf dit moment was het zwaaien, meezingen en pogoën! Bij Mr. Clown roept zanger Patrick: “Doen jullie mee of niet?!”. De zaal antwoord met een luid: “Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!”

Heerlijke solo en een radio bestuurbare vliegende haai!

Hierna is het tijd voor een prachtige solo. ‘Open up your eyes’ is het nummer gevolgd door een heerlijke solo van saxofonist Bart. Bij het nummer ‘The Beach’ komt er een radio bestuurbare haai de zaal in vliegen. Door de hitte blijft de haai veelal in de top van de zaal hangen. Dit is echter een goed teken aangezien het betekent dat er flink gesprongen en gezweet wordt door het dolle publiek.

Crowd surfen hoort bij de reggae/surf band!

Vanaf nu is het podium een springplank geworden voor verschillende enthousiastelingen die vanaf hier een duik in de zee van het hossende en springende publiek te nemen en al crowd surfend van voor naar achter op de golven mee te deinen. Alles gaat heel gemoedelijk en relaxed!

Dan volgt de apotheose van de avond. Patrick: “Er zijn zoveel bekenden en ik denk: Uhhmm gaan we van boven tot beneden mee ja of nee!?”. ‘Again’ wordt ingezet en het dak gaat eraf! Iedereen zingt, springt en het bier vliegt door de zaal. De volgende die het podium opkomt wordt door Patrick gemaand te wachten en op zijn teken het publiek in te springen. Het nummer wordt opgebouwd tot een climax en op dat moment geeft Patrick het teken en wordt de jongen als door een katapult het publiek in geschoten. Hij wordt gevangen (gelukkig) om vervolgens een toer van de zaal over de handen van het publiek heen te krijgen.

Voor het zogenaamd laatste nummer ‘My Benefit’ introduceert Patrick zijn juf van de middelbare school. “Allemaal klappen voor mij juf van de middelbare school”. Het publiek gaat los. Mensen blijven crowd surfen en vanaf het podium springen. Het is echt een FEEST! Vervolgens vertrekt de band onder luid gejuich. Iemand uit het publiek pakt de microfoon en begint het wel bekende: “We want more, we want more!”.

Uiteraard komt de band terug voor een toegift. Frontman Patrick zegt ook: “Het is toch duidelijk of niet?!”. “Laat je niet foppen!”. ‘Dirty Vibe’ is wat meer een house nummer en gaat er uiteraard goed in bij het publiek. Dan is het nog swingen met ‘Monkey Man’. Bij het oorspronkelijke laatste nummer ‘Cut The Chains’ gaat saxofonist Bart al spelend crowd surfend over het publiek van voor naar achter de zaal rond! Echt TE GEK!

Om de tour op passende wijze af te sluiten besluit de band met de hit ‘Again’. Patrick: “Van boven tot onder. Het moet kapot. Blazen we de tent op!?. Iedereeeen, Again!!!!”. Het dak gaat er af!.

Echt een avondje Feesten in Den Haag met een band in topvorm die het publiek goed weet te bespelen. Ik heb genoten van Splendid!.

Setlist: