Recensie: The Mispers in Rotown

10 maart 2014, 21:17 | Jeroen

Reeds ingewijd door een viertal nummers op Soundcloud en een aankondiging op de Rotown website die The Mispers presenteert als een combinatie van Arcarde Fire en The Maccabees, toogden wij naar De Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Het Britse vijftal schijnt in Londen al een aardige buzz teweeg te brengen. Verder is er nog maar weinig te lezen of te beluisteren van deze energieke indiefolk band, dus de verrassing was des te groter toen de jonge band een meer dan vermakelijke show op het Rotterdamse podium bracht.

Foto’s: Bobo Boom

Windhoeken

De band ontstond anderhalf jaar geleden toen de vrienden Jack Balfour Scott en Joey Arnold Zapata terugkwamen van een lange last minute reis naar Australië. Na hun terugkomst in Engeland hadden ze het plan opgevat om een band te beginnen. Ze verzamelden uit allerlei windhoeken nog drie bandleden: Jack’s vriend Jordan Grispino uit Brighton (drummer), de Braziliaanse Diego Porto Belmonte en Australische Hannah van den Brul. Met de toevoeging Van Den Brul viel de droom van de jongens om ooit een boyband te vormen trouwens in duigen.

The Mispers maken, zoals zoveel jonge bandjes tegenwoordig, een energieke variant op folk. Kort nadat ze voor het eerst bij elkaar kwamen, doken ze de studio in om materiaal op te nemen. Hun eerste single Coasts werd geproduceerd door Duncan Mills, die je wellicht kent van zijn werk met Jake Bugg. Samen met de b-kant van Coasts, Emelie en hun nieuwste single Brother en diens b-kant Trading Cards is dat het enige materiaal wat nog te beluisteren valt van de band. Het nummer Brother zou de doorbraak kunnen betekenen voor het vijftal. Het is een nummer wat direct pakt, verschillende fases kent en uitermate catchy is. Een album kan niet lang op zich laten wachten.

Humor

The Mispers staan bekend om hun liveshows, met humor en de participatie van het publiek tijdens hun optredens. In een van hun uitverkochte shows in Londen ging het er zo heet aan toe dat de meisjes vooraan bij het podium hun shirtjes uittrokken en het hele optreden ‘Whoah’ riepen. Helaas heeft dit voorval niet plaatsgevonden tijdens hun optreden in Rotown deze zonnige donderdagavond. Desondanks werd het een energieke avond.

De Rotown was matig gevuld toen de Londense band begon aan hun 10 nummers durende optreden. De band had er duidelijk wel zin in, want het barstte van de energie. Violiste Van Den Brul viel op met haar stijlvolle outfit ten opzichte van de rest van de band die casual gekleed was. Het is duidelijk dat zanger Scott en gitarist Zapata de band dragen. Ze zoeken om en om contact met het publiek en zorgen voor de nodige lachsalvo’s. Ook tijdens het continu stemmen van zijn gitaar maakt Zapata grapjes: ‘zijn er nog echte muzikanten in de zaal?’.

Aanrader

Na het reguliere gedeelte van hun optreden komt de band nog een keer terug voor een toegift. Het publiek wordt er met de nodige humor op gewezen dat een mogelijke toegift wel van de bands biertijd af gaat: ‘you know you are delaying our beer drinking, right?’. De toegift, het fijne Wishbone wordt alleen gespeeld met de voorwaarde dat er gedanst wordt. Niet het hele publiek geeft zich hieraan over, maar The Mispers hebben wel iedereen voor zich gewonnen. De band gaat met de huidige positieve instelling en kwalitatief goede liedjes een zonnige toekomst tegemoet. Een aanrader voor elke (festival)programmeur!

Setlist

1. Emilee
2. Stone Roses