Recensie: Andy Burrows in 't Paard

31 januari 2015, 16:49 | Jeroen

Dinsdag 27 januari stond Andy Burrows op het kleine podium van het Paard van Troje. Hij begroet de zaal met de tekst leuk om hier op woensdagavond te zijn! Oh, is het dinsdag? Het zet de toon voor de avond. Naast een begenadigd singer/songwriter is Burrows ook erg gevat.

Hij vertelt voordat het optreden begint dat er deze avond drie prijzen te vergeven zijn, hij heeft bier en wijn meegenomen vanuit de kleedmaker en er mag gezongen worden. Tom Smith kon er deze dinsdag in Den Haag niet bij zijn, dus het vriendelijke verzoek aan het publiek om zijn zinnen te zingen bij Funny Looking Angels.

Burrows heeft een simpele, minimale set up, hij wordt ondersteund door 1 muzikant, Stuart Wilkinson, op mandoline, die ook de tweede stem voor zijn rekening neemt. Achter hem hangt een sterrenhemel van lampjes als backdrop. Het zorgt ervoor dat alle aandacht naar Burrows en zijn muziek gaat, niet dat hij deze moeite heeft om de aandacht vast te houden.

Fotografie: Sebastiaan van Denzel © 2015

Hij gaat van start met een kort nummer Frank Mills van de musical Hair, een bijzondere aftrap. Gelijk daar achteraan volgt Company van het gelijknamige album, net als If I Had A Heart en Because I Know That I Can. Gelijk drie bekende nummers aan het begin van de set. Het is stil in de zaal, verrassend, on-Nederlands stil en dat blijft het, bijna het hele optreden.

Burrows bespeelt de hele avond het publiek als een volleerd entertainer. Iets wat de zanger van zijn andere band We Are Scientists ook altijd goed weet te doen. Nog voordat Funny Looking Angels wordt ingezet wordt laat Burrows weten dat de eerdere avonden in Rotterdam, Eindhoven en Zwolle echt heel erg goed werd meezongen, op een schaal van 1 tot 10 kregen zij het rapportcijfer 9. De lat wordt hoog gelegd.

Tijdens As Good As Gone, het eerste nummer van het nieuwe album Fall Together Again, laten Burrows en Wilson wat ruimte vallen om het publiek mee te laten klappen, wat ze zonder aanwijzing ook direct doen, zijn reactie: beautiful! De sfeer is goed in de zaal en op het podium. Dat blijkt alleen maar meer als even later Burrows verteld dat ze de avond ervoor al in Den Haag waren, het enorm naar hun zin hebben gehad en een gruwelijke kater hebben, we’re terribly hungover, but it’s the best hangover ever! Den Haa, how do you say it? Den Haaggggg. Als vervolgens Funny Looking Angels wordt gespeeld laten ze de muziek stilvallen als de tekst van ontbrekende Tom Smith niet naar wens worden meegezongen. Rubbish!! Let’s redeem ourselfs. Er wordt vervolgens wel uit volle borst meegezongen door de zaal. Luid gejoel volgt aan het einde van het nummer. That was fun merkt Burrows op.

Naast eigen werk worden ook Razorlight nummers gespeeld, zo klinken Before I Fall to Pieces en America erg fris en goed in hun uitgeklede vorm. Ook passeert Four Seasons in One Day, een Crowded House cover. Deze landt alleen niet zo erg goed, want voor het eerst wordt het een beetje rumoerig in de zaal.

Dan is het quiz time! Het is lastig te verstaan wat de vraag was, Andy spreekt met een flink accent, maar het antwoord was 110, degene die het juiste antwoord gaf wordt getrakteerd op een biertje. Aan hem is het om tweede vraag te stellen, “wat is de vorige band waar Andy in speelde?” Uit de zaal klinken meerdere antwoorden, maar er worden toch twee mensen van een extra drankje voorzien, er klinkt applaus voor de winners.

Andy maakt er deze avond, ondanks of mede door zijn kater er een feestje van, als er iets niet helemaal goed gaat meldt hij lachend dat alles wat fout gaat hem is aan te rekenen. Hij neemt ook even de tijd om de zaal te begroeten, hallo boven op het balkon, hallo mensen op de trap en hallo mensen voor het podium! Ook wordt een paar minuten lang onzin uitgekraamd over een handdoek, de globe op het podium en het biertje dat hij net kreeg van een bezoeker waarmee hij de avond ervoor is doorgezakt. Voordat hij de set afsluit met Hometown zegt hij dat het dit het laatste nummer wordt, maar not really, you know how this goes. Het is leuk hoe hij de draak steekt met het theater van de enore break.

Als hij weer terug komt op het podium na een korte pauze meldt hij Sorry that all my songs are sad. I’m really a happy guy! Dan volgen nog Hearts & Minds, van zijn andere solo project I Am Arrows en er wordt afgesloten met Keep on Moving On. Maar niet voordat er een kleine drumsolo wordt gegeven op de kleine kit die naast hem staat.

Andy Burrows weet de zaal volledig voor zich te winnen deze dinsdag in het Paard. Hij is enorm goed bij stem, weet het publiek perfect te bespelen en speelt een leuke set met voornamelijk solo werk, maar ook nummers van zijn verschillende projecten en bands. Een amusante artiest die alles uit een clubtour weet te halen.

Setlist

Frank Mills
Company