Recensie: Holy Holy in EKKO

31 oktober 2015, 13:30 | Jeroen

Het Australische Holy Holy uit Melbourne kweekt langzaam maar zeker een schare fans in Nederland. Een bijzondere band met charme in een sfeerloze Ekko.

Voorprogramma: Postcards From Mars

Postcards From Mars is een vijfkoppige band uit Utrecht dat het voorprogramma verzorgt voor Holy Holy. Momenteel is de band druk in de race voor de popronde waardoor dit promotioneel een gunstig optreden is. De band verzorgde afgelopen jaar al een aantal voorprogramma’s in verschillende zalen. Hun muziek lijkt veel op alle folklore genres die afgelopen jaren de revue hebben gepasseerd. De songs zijn inhoudelijk goed, maar qua mimiek zit er geen spel in. Het lijkt allemaal wat fragiel. Misschien ligt Mars toch nog iets te ver weg om post van te mogen ontvangen. Het geluid is goed, de uitvoering netjes en er wordt keurig gespeeld. Wellicht een kwestie van tijd en ervaring. Er zijn vast en zeker punten gescoord bij het publiek vanavond.

Holy Holy

Afgelopen maand wordt ZUBB getipt voor Holy Holy. Na een luistersessie, op het wel bekende groene kanaal, was het meteen Holy sh#t. Eindelijk weer eens lekkere gitaarsolo’s en drama. Zo ook vanavond in de EKKO. Een tegenvaller is dat de muziek niet overkomt. De band zorgt voor intieme momenten muzikale momenten, maar het publiek zorgt voor een sombere sfeer. Het showelement op het podium is iets dat mist, waar de productie ook een aandeel in heeft, er mag wel meer met het licht gedaan worden.

De band beschikt over een goede set aan songs, maar soms drijft het te veel in dezelfde brei. Beide gitaristen weten goed de intentie van de songs uit te buiten door hun spel en hun gezamenlijke interactie. De rest van de leden zijn te weinig aanwezig, maar doen niet af aan hun verwachting als muzikant. Duidelijk is dat oprichters Oscar en Timothy de leiders van de band zijn. Dit komt ook in alle promo rondom de band naar voren, ook op het podium en dat is een beetje jammer.

De muziek van de band omschrijft zich als volwassen indierock met meer melancholiek en drama. Op de plaat lijkt de stem van frontman Timothy Carroll gelijkenissen te hebben met dat van Benjamin Gibbard (Death Cab For Cutie) in de videoclip doet hij je denken aan Angus Stone, maar gelukkig heeft hij een eigen stijl op het podium en sound live op het podium.

Het publiek waardeert de muziek van Holy Holy zeker wel, maar is deze donderdagavond niet erg enthousiast. Wellicht is het een opwarmer voor de wat grotere gigs en wacht de band het juiste moment af om toe te slaan.

Setlist

1. The Crowd
2. If I were you