Recensie: Spinvis brengt De Weerman naar Den Haag

26 april 2011, 12:57 | Jeroen

Afgelopen februari begint Spinvis aan zijn tournee ‘De Weerman’, waarin hij kriskras door Nederland tientallen theaters aandoet. Traditiegetrouw staat ook een bezoek aan De Regentes in Den Haag op het programma. Donderdag 21 april is het dan eindelijk zover en brengt hij na een afwezigheid van bijna twee jaar gelukkig weer een bezoek aan een Haags podium.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar dat Spinvis zich als een vis in het water voelt in het voormalige zwembad aan de Weimarstraat, staat als een paal boven water. Het belooft dan ook een geweldig optreden te worden, van misschien wel de artiest die de allermooiste liedjes van het ganse land maakt.

Dat laatste laat hij in het begin van de voorstelling al zien. Na een experimenteel openingsliedje, wordt gelijk ‘Goochelaars en Geesten’ van het gelijknamige album gespeeld. Wat volgt is een perfecte afwisseling van oud, nieuw en onbekender werk.

Van zijn debuut LP uit 2002 komen tijdens de reguliere set ‘Astronaut’, ‘Ronnie Gaat Naar Huis’ en grote verrassing ‘Mike Clark’ voorbij. Dit laatste liedje wordt door een deel van het publiek, nadat Erik De Jong (Spinvis dus) het verhaal achter de track heeft verteld, nogal lacherig ontvangen. Jammer, want ook al duurt het slechts 34 seconden, het is absoluut de moeite waard. Helemaal nu we weten dat er in Amerika een zekere Mike Clark woont, waar Spinvis via het web ooit ruzie mee heeft gemaakt en daar als spijtbetuiging een liedje voor componeerde en opnam. Van Mike heeft hij nooit meer wat gehoord, maar het liedje zelf en de debuutplaat ‘Spinvis’ zijn voor de rest geschiedenis.

Van de volwaardige opvolger van zijn naamloze debuutplaat uit 2002, het in 2005 verschenen ‘Dagen Van Gras, Dagen Van Stro’, worden beduidend meer liedjes gespeeld. Zo komen ‘Kom In De Cockpit’, de single ‘Ik Wil Alleen Maar Zwemmen’, het bijna tien minuten durende ‘Lotus Europa’ en het schitterende ‘De Zevende Nacht’ voorbij. Zolang het maar ergens iets met het weer te maken heeft, kan een liedje voorbijkomen in deze voorstelling. Ergens wordt het liedje ‘Flamingo’ dan ook nodeloos gemist.

Ook speelt Spinvis met zijn band (Lucas Oldeman: toetsen/gitaar/zang, Cor van Ingen: bas/baritonbas/toetsen/e-bow/zang, Saartje van Camp: cello/toetsen/percussie/zang en Marcel van As: drums/percussie/sample&loops/zang) liedjes die op een verzamelalbum staan of voor verscheidene projecten zijn geschreven. Zo passeren ‘Alina’ (uit de film Man zkt Vrouw), het instrumentale ‘Mare Frigoris’ (officieel de b-kant van ‘Smalfilm’), ‘Medea’ (van de gelijknamige serie van Theo van Gogh) en het werkelijk briljante ‘Wespen op de Appeltaart’ de revue.

Van de nieuw te verschijnen, nog naamloze LP worden ‘Overvecht’, ‘Heel Goed Nieuws’, ‘Grote Dag’ en ‘Koning Alcohol’ gespeeld. Stuk voor stuk liedjes die ouderwets Spinvis klinken en veel beloven voor wat de nieuwe LP ons gaat brengen.

Na bijna twee uur spelen neemt de complete band een staande ovatie in ontvangst en verlaat het podium. Omdat het applaus gedurende hun afwezigheid niet verzwakt, is de band bijna verplicht om terug te komen en gelukkig doen ze dat ook. Van de eerste LP worden vervolgens ‘Bagagedrager’ en ‘Limonadeglazen Wodka’ gespeeld. Typisch twee van die liedjes die eigenlijk te mooi zijn om niet te spelen en gelukkig gebeurt dan ook niet. Afgesloten wordt er met het minder vrolijke ‘Aan de Oevers van Tijd’, waardoor het publiek de zaal verlaat met een gevoel dat absoluut bij Spinvis hoort: niet al te vrolijk. En dat is maar goed ook.

De kracht van Spinvis is dat hij niet op oud materiaal hoeft te leunen. Hij heeft namelijk een schat aan prachtige liedjes en kan het zich daarom veroorloven (hit)singles als ‘Smalfilm’, ‘Voor Ik Vergeet’, ‘Het Voordeel Van Video’ en ‘Kindje Van God’ links te laten liggen. Het wachten is op de nieuwe LP die naar alle waarschijnlijkheid aan het einde van de zomer uitkomt, maar waar we vanavond al een veelbelovend voorproefje van hebben mogen krijgen. Tot het zover is staat Spinvis komende week nog in Rotterdam, Naaldwijk en Leiden. Begin mei staat hij in de 013 in Tilburg; om op 7 mei zijn tournee in de Eindhovense Frits Philips Zaal af te sluiten.