Recensie: Wish you were here door TGA

5 november 2014, 20:18 | Jeroen

Maandagavond was het weer zover: Wish you were here door de Toneelgroep Amsterdam. Een avondvullend programma met spel, wijsheden en dit keer ook debat. Wat wil je met David van Reybrouck en Boris van der Ham als gastsprekers.

Het was dan ook voor het eerst bij Wish you were here dat er zowaar discussie ontstond tussen de gastsprekers en het publiek. Het maakte de avond een stuk interessanter.

Zoals altijd was er een gastheer deze avond. Lex Bohlmeijer vooral bekend van zijn radioprogramma’s bij de NCRV maakte zijn debuut. Met de keuze voor Bohlmeijer is duidelijk gekozen voor een meer serieuze en gewaagdere avond en dat past bij het thema. Macht en Onmacht.

Naast genoemde sprekers ook artistiek leider Vera Hoogstad, zij bracht een mooi relaas over de denkbeelden van Ayn Rand (The Fountainhead). Hierna een video van een interview met Rand (The Future of Intellectual leadership). Hierop volgende een mooie discussie met van Reybrouck. Hij vindt de denkbeelden van Rand belachelijk. De manier waarop zij de intellectuelen en zelfs het boeddhisme onderuit haalt vindt hij schandalig en kortzichtig. Hoogstad verdedigt Rand niet, maar echt beargumenteren waarom Rands denkbeelden wel degelijk grond hebben lukt haar niet. Ook het publiek mengt zich in de discussie. Autonomie, een denkbeeld van Rand wordt volgens iemand in de zaal te weinig belicht. Meerdere mensen in het publiek mengen zich in de discussie. Met verschillende vragen en meningen probeert men de sprekers tot discussie uit te lokken. Dit lukt redelijk, maar met een zo vol programma en de toch beperkte tijd, komt het niet echt los.

Tussen de gastsprekers en discussies door zien we vooral scènes uit Maria Stuart. Dit stuk zal in december bij de TGA zijn première beleven. De acteurs Chris Nietvelt, Halina Reijn, Eelco Smits, Marc van Eeghem en Jip van den Dool zitten volop in de repetities en wij krijgen een kijkje in het proces. De scènes zijn zoals we van de TGA gewend zijn krachtig. Als ze dit nu al voor elkaar krijgen gaat Maria Stuart een prachtig stuk worden. Vooral Chris Nietvelt laat zien er klaar voor te zijn.

Macht en Onmacht is als gezegd het thema van de avond. Van Reybrouck en van der Ham gaven ieder hun eigen draai hieraan. Van Reybrouck is tegen elke vorm van onze huidige democratie. Hij vraagt zich af hoe het kan dat alles in de wereld zich ontwikkelt, evolueert en de politiek al twee honderd jaar onveranderd is gebleven. Hij stelt dat het volk de macht moet grijpen. Van der Ham ziet dit uiteraard anders. Hij ziet de rol van de regering zoals het altijd was. Een volksvertegenwoordiging. Hij stelt dat wanneer je verandering wilt je als individu hier de kans voor hebt. Stap zelf in de politiek stelt hij voor aan van Reybrouck. Een poging alles te houden zoals het is, zo lijkt het. Ook al is hij zelf uit de politiek gestapt, zo zegt hij zelf, omdat hij niet de rest van zijn leven het politieke spel wil spelen met de daarbij behorende vocabulaire.

Een zoals altijd enerverende en interessante avond. 26 januari de volgende editie. Wij zijn er in ieder geval weer bij.