Recensie: Hartsvrienden

27 maart 2015, 17:28 | Linda

De Britse musical Blood Brothers komt als Hartsvrienden tot leven op de Nederlandse podia door Niehe Van Lambaart Theaterproducties. Guido Spek is de grote verrassing van deze tragische musical vol komische momenten.

Vera Mann speelt mevrouw Janssen, een alleenstaande moeder met zes losgeslagen kinderen. Wanneer ze zwanger blijkt van een tweeling, ziet ze geen andere uitweg dan een van deze twee zoons af te staan. De twee broers, Mickey (Guido Spek) en Edward (Jim Bakkum) bewandelen uiteenlopende paden in het leven. Desondanks vinden ze elkaar steeds terug en worden ze hartsvrienden, totdat ze hun noodlottige ontdekking doen.

Het is ook Mann die Hartsvrienden draagt. Als enige hoofdrolspeelster die echt kan zingen, neemt zij het gros van de nummers voor haar rekening en ze weet moeiteloos te schakelen tussen uiteenlopende emoties. Helaas zit er te weinig variatie in de composities zelf waardoor de show muzikaal erg in herhaling valt.

Verrassend

De grote verrassing van de avond is Guido Spek. Deze GTST-acteur zet een sterk staaltje acteerwerk neer en weet te overtuigen van 7-jarig jochie tot depressieve ex-bajesklant. De periode waarin Mickey en Edward elkaar als jongetjes leren kennen, komt het beste uit de verf. Het is zowel komisch als innemend om te zien hoe cowboys en indiaantjes wordt gespeeld en hoe het delen van snoepjes van twee totaal verschillende jongens boezemvrienden kan maken.

Nieuwe schoenen op tafel

Bijgeloof loopt als een rode draad door de voorstelling. De basisgedachte achter Hartsvrienden is dat wanneer tweelingen bij de geboorte gescheiden worden en daar later achter komen, zij beide zullen sterven. Vanaf het begin is daarmee duidelijk dat dit een tragisch verhaal gaat worden. YES-R, in de rol van de verteller, personificeert dit noodlot en herinnert mevrouw Janssen en het publiek er voortdurend aan dat geheimen hun prijs hebben. Die hoge prijs wordt betaald.

Hartsvrienden is nog te zien t/m 17 mei 2015 in o.a. Nijmegen, Breda en Heerlen. Zie de website voor de complete speellijst.