Recensie: Romeo & Julia door Het Zuidelijk Toneel

13 april 2015, 22:58 | Linda

Regisseur Lucas De Man pimpt Romeo & Julia. Een band wordt ingevlogen, Julia is een carrièretijger en de tragedie krijgt extra komische elementen. In deze mix van modern en klassiek, blijft het liefdesthema wel overeind, maar niet zonder twist.

Het Zuidelijk Toneel blijft redelijk trouw aan de originele verhaallijn van Shakespeare, maar personages zijn wel gemoderniseerd of zelfs compleet uit het stuk verbannen. Volwassenen komen amper meer aan bod terwijl andere personages zijn opgegroeid. De voedster van Julia is gereïncarneerd als hartsvriendin en collega Laura en neef Tebaldo is nu de leadzanger in een band. Romeo (Sanne den Hartogh) en Julia (An Hackselmans) zelf zijn begin 30. Hoewel de liefde nog steeds centraal staat, spelen er wel modernere thema’s. De Julia van Shakespeare zal zich niet druk hebben gemaakt over de vraag of ze alleen achter zal blijven en los-vaste relaties en one-night stands waren in de 16e eeuw niet bepaald een issue. Er worden dus vraagtekens geplaatst bij de onvoorwaardelijke liefde en dat maakt de voorstelling moderner en interessanter.

Lucht

Deze Romeo & Julia kenmerkt zich door meer lucht. Thema’s zijn nog steeds zwaarbeladen en er vallen uiteraard de nodige doden, maar De Man weet meer komedie in het stuk te brengen. Een van deze komische elementen is pater Lorenzo (Ludo Hoogmartens) die als “Psychepater” op de credits prijkt. In plaats van een wijze priester is hij nu een sjamaan/hippie die zelf iets te vaak een pilletje popt. Desondanks is juist hij vaak de stem van de rede.

De meest grappige scene is de bruiloft, die in het originele stuk niet op het toneel wordt voltrokken. In deze voorstelling zijn we getuige van twee ongeduldige, heftig verliefde mensen die de psychepater niet eens uit laten spreken. Met Julia, die in deze voorstelling een carrière als advocate heeft, wordt ook het ondertekenen van het huwelijkscontract nog best een onderneming.

Klassiek in een modern jasje

Niet alleen de thema’s en personages zijn geüpdatet. Ook het decor en de kleding zijn meer van deze tijd. Het stuk speelt zich nog steeds af in de 16e eeuw met bijpassende kleding, maar wel met kanten leggings, neonkleuren en gerecyclede pakken die nu dienst doen als jurk.

Het decor is meer surrealistisch dan klassiek te noemen en geïnspireerd op de kunstzinnige vrijplaatsen in Berlijn. Dit past mooi bij het stuk omdat delen van de voorstelling zich afspelen in een nachtclub-achtige omgeving. Deze moderne elementen vormen een mooi contrast met de originele (vertaalde) teksten van Shakespeare, al hebben ook die een metamorfose gehad. “Moet je hier komen, pipo!” komt niet uit de koker van Shakespeare zelf.

Moderne vertolkingen van Shakespeare komen relatief vaak langs, maar Het Zuidelijk Toneel zorgt voor een frisse wind door Romeo & Julia. Met de nodige aanpassingen wordt het echt een stuk van deze tijd en lokt deze versie discussie uit over hedendaagse opvattingen over de liefde.

Romeo & Julia is nog t/m 13 mei te zien op verschilllende plaatsen in Nederland en Vlaanderen. Zie de speellijst van Het Zuidelijk Toneel.