TGA: De Stille Kracht

24 augustus 2015, 09:56 | Jeroen

Toneelgroep Amsterdam zet de komende jaren drie romans van Louis Couperus op het toneel. Het eerste project, De stille kracht, gaat in september 2015 in première tijdens de Ruhrtriennale en speelt vervolgens in Amsterdam en Antwerpen.

Synopsis

1900, Java. Otto van Oudijck bestuurt met daadkracht zijn gewest. Hij ziet zichzelf als de vertegenwoordiger van een superieure Europese cultuur. Hij leeft voor zijn werk en voor de kolonie die hij welvaart wil brengen. Hij heeft nauwelijks oog voor zijn vrouw Leonie die er relaties met andere mannen op nahoudt. Wanneer hij een lokale regent ontslaat wegens wangedrag keren de krachten zich tegen hem en worden zijn familie en zijn koloniale droom bedreigd.

Louis Couperus

Couperus’ meesterwerk De stille kracht (1900) is een visionaire roman die de westerse cultuur als onverzoenbaar tegenover de oosterse plaatst. De machtige Nederlandse kolonisator kan niet op tegen de stille kracht die onderhuids aanwezig is en een trage slijtage aanricht. De Westerling domineert en controleert, maar blijkt niet in staat de kern van het Oosten te raken en de Indische cultuur te overheersen. Wat rest is een machteloze westerse mens in het Indische woud.

Niet alleen is De stille kracht één van de grote meesterwerken uit de Nederlandse literatuur, het is een boek van wereldklasse waarmee Couperus bewijst dat hij moeiteloos naast grote tijdgenoten als Emile Zola en Marcel Proust kan staan.

Ivo van Hove

Ivo van Hove over De stille kracht: ‘Couperus schrijft op een volkomen bevrijde, niet moraliserende manier over zoekende, rusteloze mensen op het breukvlak van twee eeuwen. Met één been staat hij nog in de 19de eeuw, met het andere stapt hij ver vooruit, naar de toekomst. Hij voert mensen op die afscheid nemen van oude zekerheden en moeten leren omgaan met een nieuwe wereld vol vraagtekens en zonder antwoorden. Couperus deinst er niet voor terug om ook de duistere kanten te laten zien die achter de façade van de beschaving schuilgaan: expliciete seksualiteit, overspel, pedofilie, incest en hysterie. Ik voel me onweerstaanbaar aangetrokken tot die ‘existentiële onrust’, zoals Bas Heijne het treffend verwoordt. Ik wil Couperus als een tijdgenoot op het toneel brengen, als iemand die met zijn werk de zenuw van onze 21ste eeuw raakt.’

Check hier de speellijst.



Share |

Gerelateerde artikelen